Een tweede kans

IngeBrun 20 augustus 2024
Voor de 50e leesclub van Ilonalevenbijls las ik het boek ‘De bibliotheek vol herinneringen van Kate Storey. Wat een leuke ervaring.

Ella is na het overlijden van haar vader na een grote ruzie met haar moeder Sally gevlucht naar Australië. Ruim twintig jaar lang hebben ze elkaar niet gezien. Wel af en toe werd er gebeld. Sally gaf Ella voor haar eerste verjaardag een boek met daarin een mooie persoonlijke tekst. Dit is ze elk jaar blijven doen en met al deze boeken had ze haar eigen bibliotheek gebouwd in de hoop dat Ella deze boeken ooit nog eens zou lezen,
Wanneer het noodlot toeslaat wordt Ella gedwongen om terug te keren naar huis om daar haar moeder te helpen, Al snel is duidelijk dat Ella niet om de juiste redenen gevlucht is. Is hun relatie nog te redden?

‘Wees de liefde waard en ze zal komen’.

De cover is prachtig en ziet er door al die boeken erg uitnodigend uit.

Het verhaal begint met een proloog van 34 jaar geleden . Deze wordt verteld vanuit Sally. Vervolgens maken we een sprong naar het heden. Dit is het moment dat Ella het telefoontje krijgt met de vraag of ze thuis wil komen. De band tussen Sally en Ella verloopt erg stroef. Sally is in het kleine dorpje erg geliefd wat Ella niet goed kan voorstellen.

De meeste hoofdstukken worden verteld vanuit Ella en spelen zich af in het heden. De enkele hoofdstukken in het verleden worden verteld vanuit Sally. Zo krijg je goed duidelijk wat er vroeger is gebeurt.

De bibliotheek vol herinneringen is een prachtig , ontroerend en intens verhaal tussen een moeder en dochter verbonden door pijn en liefde.

Kate Storey heeft eer vlotte en levendige schrijfstijl . Wel duurde het even voor ik in het verhaal zat maar toen ik er eenmaal goed inzat kon ik het boek niet meer wegleggen.

Ik was diep onder de indruk van de zorgvuldig uitgewerkte karakters en de intensiteit van het verhaal.Elk personage was uniek en divers neergezet. Zelfs de kat in het verhaal had een mooie rol. Met een beeldende schrijfstijl neemt ze de lezers mee. Het eind heeft me echt geraakt.

Bedankt uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor dit mooie exemplaar. Ik heb genoten van dit boek en geef het 4/5 sterren

Meer recensies van IngeBrun