Een mislukkeling

IngeBrun 10 mei 2023
Met dank aan Futuro Uitgevers mocht ik het boek Doorprutsen met bokkenpruik lezen, geschreven door Jeroen Rook.

Op de cover zie je een groot beeld die voorover gebogen zit. Een hand op het hoofd en een hand op de knie. Het lijkt op iemand die in de put zit of veel verdriet heeft. Op de achtergrond zie je water met een brug. Vind ik de cover mooi? Nee, maar na het lezen klopt zowel de cover als de titel. Beoordeel dus nooit de cover van een boek.

In deze psychologisch literaire roman lees je het verhaal van Nathan. Nathan is een mislukkeling als kunstenaar maar ook in de liefde. Zijn liefde voor het leven, Ilona, heeft hem verlaten voor een andere kunstenaar. Zijn relatie met zijn moeder is ronduit slecht te noemen. Nathan is het leven spuugzat.

Het verhaal is ontroerend om te lezen. De schrijfstijl is poëtisch met af en toe ook wat humor.

“Dromen van weleer zijn de voedingsbodem van vandaag en morgen”.

Het grootse deel van het verhaal speelt zich af op 4 en 5 mei met af en toe een flashback naar het verleden. Je leest over de worstelingen en teleurstellingen van Nathan. Ook lees je af en toe over Ilona, die naar een vreemd app bericht van Nathan, op zoek naar hem gaat.

Doorprutsen met bokkenpruik is een mooi verhaal en vanaf de eerst bladzijde wordt je het verhaal ingezogen. Jeroen Rook weet de personages van Nathan en Ilona goed tot hun recht te laten komen. Rook weet de gevoelens en emoties goed over te brengen.
Het verhaal zit goed in elkaar met verrassende twist. Enige minpunt van mijn kant zijn de vloekwoorden. Dit hoeft voor mij niet.

Ik beloon het boek met 4 sterren

Meer recensies van IngeBrun