Boek vol avontuur en fantasie

IngeBrun 11 september 2024
Via de auteur Michael Sels won ik deel 2 uit de serie Een doodgewone jongen. Omdat ik deel 1 in huis had besloot ik deze eerst te gaan lezen. Op 15 Oktober verschijnt het 3e deel uit de serie Een buitengewoon meisje.

Nebo is een grote dromer en heeft een erg levendige fantasie, daarbij is hij ook nog eens een hoogsensitieve jongen. Hij is ervan overtuigt dat er krokodillen onder het zebrapad wonen en er gifgas uit de keldergaten van het huisje van de gekke heks komt. Op een dag krijgt Nebo van de heks een papiertje in zijn handen gedrukt: 'Nebo, pas op voor de Bende van het Grijze Kruis! Je kan altijd op mij rekenen. Succes, de heks'.
Nebo twijfelt, durft hij alleen op onderzoek uit te gaan? Zijn beste vriend Axi is minder bang en laat daarbij veel windjes. Samen starten ze de speurtocht. Wie is de Bende van het Grijze Kruis? Wie is er wel en niet te vertrouwen? Er vallen steeds meer slachtoffers en als Axi dan ook nog eens spoorloos verdwijnt, moet Nebo alleen op pad om iedereen in het dorp te redden.

Wat een super leuk boek heeft Michael Sels geschreven. Een boek vol avontuur en fantasie waar veel jeugdige lezers veel plezier aan gaan beleven.
Het boek heeft een mooi groot lettertype en de hoofdstukken zijn van een goede lengte. Er staan prachtige illustraties van Steven DeWaele in het boek dat het verhaal nog levendiger maakt.

Je leest het verhaal vanuit Nebo en gaat mee in zijn fantasiewereld. Mooi om te lezen over zijn vriendschap met Axi. Er gebeuren steeds rare dingen op school en ook de juf reageert vreemd. Alles wordt saai en langzaam kleurt de school grijs. Op de deuren in het dorp zie je steeds vaker een grijs kruis. Al snel blijkt het om een bende te gaan, de OTF. Lukt het Nebo en Axi om deze bende te stoppen?

Het verhaal is vlot en met de nodige humor geschreven. Door de beeldende schrijfstijl neemt Sels je mee in dit fantasierijke avontuur. Tijdens het lezen neemt de spanning toe. Het verhaal heeft een mooi uitgewerkt plot.

Een prachtig jeugdboek met een mooie boodschap.Ik kijk uit naar deel 2

Meer recensies van IngeBrun