Cozy crime

IngeBrun 21 oktober 2023
Met dank aan Phoenix Books mocht ik het boek Hoor de stilte spreken van P.M.Pauwels.

Mijn mening over de cover:
De cover viel me meteen op. Echt prachtig en sereen. Je ziet een vrouw in een witte jurk en ze houdt een witte magnolia vast. Haar gezicht is net niet te zien allen haar lippen en deze zwijgen. De enigszins vreemde titel maakt je enorm nieuwsgierig. Na het lezen van het boek is zowel de titel als de cover erg mooi gekozen en erg passend bij het verhaal.

Het verhaal:
Het verhaal begint voor mij wat vreemd met een hoofdstuk waarbij ik dichtbestuurd heeft dit voor meerwaarde . Later in het boek komt dit wel terug en werd het mij duidelijk. Wel had dit stukje voor mij iets langer mogen duren en iets meer uitgewerkt mogen worden.
We lezen het verhaal over Ana Vargas, getrouwd met Nick. Wat als een gelukkig huwelijk begon verandert al snel als blijkt dat Nick een grote narcist is. Ana is eenzaam en ongelukkig en vooral op zoek naar warmte en liefde. Dit krijgt ze wanneer ze plots een appje krijgt van sportverslaggever Lucas. Deze appjes worden al snel erotisch en Ana voelt zich weer echt vrouw. Hoever zal ze hierin gaan?
Ook wordt het verhaal steeds opgeschrikt door de social media met de poppenspeler in de hoofdrol. Hij beraamt een moord maar wie heeft hij of zij op het oog?

De spanning wordt geleidelijk opgevoerd. Het plot is geweldig en klopt tot in het detail. Erg origineel gevonden. De auteur weet mij te boeien tot de laatste bladzijde. Pauwels heeft een prettige, vlotte schrijfstijl en de korte hoofdstukken lezen als een trein. Ze weet het spannend en boeiend te houden en de karakters goed uit te diepen, zodat ik een goed levend beeld van ze kreeg. Zware thema’s zoals overspel, huiselijk geweld, kanker komen voorbij.
Hoor de stilte spreken vond ik een prachtig boek. Geen roman en ook geen thriller voor mij maar een goede cozy crime en een echte aanrader.

Voor mij vier dikverdiende sterren

Meer recensies van IngeBrun