Voelbaar spannend met een verrassende plotwending

IngeBrun 07 oktober 2024
Geïnspireerd op de ontvoering van Francais Apers schreef P.M. Pauwels het boek Verloren in het verleden.

Het boek is prachtig om te zien. Een donkere mysterieuze cover dat perfect past bij het verhaal. De zijkanten van het boek zijn mooie zwarte sprayed edges ( gekleurde zijkanten) Elk hoofdstuk begint met het zelfde zwarte gedeelte als de zijkanten van het boek. Een pareltje voor in mijn boekenkast.

De proloog begint meteen heel spannend met een moord. Daarna begint het boek met de ontvoering van Giuliano Rossi, chauffeur van een Antwerpse diamantair. Verder lees je het verhaal van Sofie van Aken, vertaalster van beroep. Doordat ze niet veel verzoeken krijgt is ze als vrijwilligster aan de slag gegaan bij de palliatieve eenheid van het ziekenhuis. Ze krijgt een goede band met patiënt Victor Gerrisen maar ook met Robert. Op een dag is Sofie getuige van de moord op Victor. Wanneer niemand haar geloofd dat het om een moord gaat , gaat ze zelf op onderzoek uit. Robert, een ex rechercheur wil haar hier maar wat graag mee helpen. Vanaf dat moment volgen er een reeks van gevaarlijke gebeurtenissen.

Het verhaal kwam wat moeizaam op gang. De eerste twee hoofdstukken vond ik verwarrend en heb ze hierdoor twee keer gelezen om ze goed te begrijpen. Eenmaal goed in het verhaal heeft het mij te pakken en blijf ik lezen. Het boek wordt als een roman betiteld maar ik vond het meer een misdaadroman,

P.M.Pauwels weet heel goed sfeer en gevoel in het verhaal te brengen, die je een onheilspellend gevoel geven. Gedurende het verhaal weet ze dit onheilspellende gevoel langzaam te versterken,

Verloren in het verleden is een verhaal vol vaart, plotwendingen , mooie personages en een levendige en beeldende schrijfstijl. Al lezend krijg je steeds meer puzzelstukjes en begrijp je wat de twee verhaallijnen met elkaar te maken hebben.
Een spannend en origineel verhaal vol spanning met een vleugje romantiek en humor.

Meer recensies van IngeBrun