Indrukwekkend

IngeBrun 18 juli 2024
Met dank aan Phoenix Books mocht ik het boek Winteruren van Filip Bastien lezen in ruil voor een recensie. De auteur is voor mij nog onbekend maar dat maakt het lezen extra leuk. Ook ga ik met dit boek uit mijn comfortzone. Lees voornamelijk thrillers met af en toe een roman.

In dit verhaal leren we Richard kennen. Zijn vrouw Anna-Maria is ernstig ziek en ligt op sterven. Juist op dit moment krijgt hij een postkaart van zijn oude jeugdliefde Josephine die hem dolgraag nog één keer wil zien. Vanaf dat moment lezen we over alle gebeurtenissen in het leven van Richard.
De gebeurtenissen zijn heftig zoals de Tweede Wereldoorlog en het gedeelte over het werkkamp, de koude oorlog, de wereldexpositie en de val van de Berlijnse muur.

Bastien heeft een vlotte en beeldende schrijfstijl , wel met een Vlaams accent,Hij neemt je mee in het heden en het verleden. Voor mij was dit even wennen maar dit duurde niet lang.

De personages zijn mooi uitgewerkt. Ze voelen realistisch aan een ieder op zijn eigen manier. Tijdens het lezen komen er veel emoties naar boven . Door de beeldende schrijfstijl slaagt Bastien erin gebeurtenissen , emoties en gevoelens goed te verwoorden. Een lach en een traan, liefde en woede, alles komt aan bod.

Een bijzonder en ontroerend verhaal en zeker een aanrader als je van geschiedenis houdt. Blij dat ik de kans kreeg dit boek te mogen lezen

Meer recensies van IngeBrun