In en uit het verhaal

Ingrid Bilardie 16 april 2024 Auteur
Op 'Het hoge Noorden' had ik me verheugd, gezien de reacties, maar het viel me uiteindelijk niet mee.

Het verhaal beschrijft de vakantie van Anna en Hendrik, die ze elk jaar delen met hun vriendin Milena. Dit jaar neem Milena Jacob mee. Vanaf het begin heeft Anna een slecht gevoel over deze man. Ze besteed veel moeite aan het vinden van bewijs dat hij echt slecht is maar vindt niks. Dus zetten ze samen de reis door. En daar krijgen ze alle vier dodelijk veel spijt van. De plottwist aan het einde zet alles in een nieuw licht.

Alle ingrediƫnten voor een goede thriller en toch wil het maar niet op stoom komen. Het is of de schrijver zich zo bezig heeft gehouden met het verstoppen van de plottwist, dat er iets krampachtigs in het verhaal sloop. Telkens als het verhaal aan vaart won, dook er een lange flashback vol details op die me helemaal uit het verhaal sloeg. De reactie van de karakters op het natuurgeweld om hen heen bleef iets oppervlakkigs houden: het werd beschreven maar echt invoelbaar werd het niet. Mijn teleurstelling erover komt misschien omdat ik graag wandel-, en klimfictie lees terwijl dit natuurlijk toch meer als thriller bedoeld is.

Gelukkig is de schrijfstijl wel soepel en vlot, waardoor het lezen vrij vlot gaat en dan wil je toch doorlezen om te kijken of wat je vermoed, ook klopt. En om erachter te komen wie het heel misschien toch overleeft ...

Meer recensies van Ingrid Bilardie