Een roman die voelt als een echte feelgood

Ingrid Do 20 augustus 2024
Met de 50ste buddyread van LS Amsterdam lazen we De bibliotheek vol herinneringen van Kate Storey . In dit boek maken we kennis met Sally en Ella. Sally geeft haar dochter Ella ieder jaar op haar verjaardag een boek met een speciale boodschap voorin. Ella is tweeëntwintig jaar geleden gevlucht naar Australië en heeft slechts beperkt contact met haar moeder. Sally is echter niet gestopt met het kopen van boeken voor haar dochter en heeft de drieënveertig boeken in een speciale bibliotheek in haar huis bewaard. Wanneer Sally na een ongelukkig val hulp nodig heeft, besluit Ella haar man Charlie en dochter Willow achter te laten en een maand bij haar moeder in te trekken. Kan hun relatie nog hersteld worden?

In het begin zit een zweem van mysterie, want je wil weten waardoor de verwijdering tussen moeder en dochter is ontstaan. Ella komt er gaandeweg achter dat haar beeld van haar moeder totaal niet strookt met het beeld dat alle mensen hebben waarmee Sally zich omringt. Kate Storey heeft een fijne leesstijl en het boek lees vlot. Het is haar goed gelukt om een heel divers gezelschap aan personages weer te geven zonder clichématig te worden.

Het boek gaat over de soms moeilijke band tussen moeder en dochter, moederliefde die nooit weggaat, ouder worden en de daarbij behorende problemen. Het hebben van een gemeenschap die om je geeft, iemand die je liefhebt en altijd achter, maar vooral naast je staat. Het verhaal is een feelgood zonder een romance, soms mierzoet, maar ook confronterend en hartverwarmend. De cover is al mooi voor een boekenliefhebber en het zeker leuk als er allerlei boeken genoemd worden (al moet ik eerlijk bekennen dat ik er slechts één van heb gelezen). Het enige minpuntje is dat het soms wat oppervlakkig is en het verhaal wel iets verder de diepte in had gemogen.

Het is een heerlijke roman die voelt als een feelgood over liefde, vriendschap, warmte en boeken waarbij je soms een brok in je keel krijgt.

Bedankt voor het recensie-exemplaar @lsuitgeverij in ruil voor een eerlijke recensie.

Meer recensies van Ingrid Do