Dit fantasyboek is een Romeo en Julia verhaal over een onmogelijke liefde.

Ingrid Do 11 augustus 2024
Zarrah Anaphora is luitenant-ter-zee en het nichtje van de keizerin van Valcotta. Ze is vastbesloten om wraak te nemen op de koninklijke familie Veliant die haar moeder vermoord heeft. Deze honger naar wraak kan alleen maar gestild worden zodra niemand van deze familie nog leeft.

Maridrina en Valcotta zijn al eeuwenlang in oorlog met elkaar waarbij duizenden Valcottezen het leven hebben gelaten en veel kinderen tot wees geworden zijn. Als Zarrah de leiding krijgt over de stad Nerastis wil ze alles doen wat in haar macht ligt om de Maridriaanse soldaten tegen te houden en vooral de kroonprins Keris Veliant die dit leger aanvoert te doden.

Bij toeval heeft ze een ontmoeting met een knappe en anonieme Maridriaan. Het blijft niet bij die ene ontmoeting en ze gaat zich afvragen of het geweld dat ze al die jaren heeft gepleegd wel gerechtvaardigd is. Ook komt ze erachter dat ze veel met elkaar gemeen hebben en dat is niet alleen de enorme aantrekkingskracht die ze op elkaar hebben.

Het is het derde deel van de Koninkrijk-serie, maar het eerste deel van de tweede duologie. Oké, dat zal ik even uitleggen: de Koninkrijk-serie bestaat uit vier delen, maar is opgedeeld in twee keer een duologie waarin andere personen een hoofdrol hebben. Het boek is eventueel los te lezen, maar ik zou dat niet aanraden. De gebeurtenissen in dit deel spelen zich soms gelijk af met de gebeurtenissen in de eerste duologie: Het koninkrijk der bruggen en De koningin van verraad. De hoofdrollen zijn weggelegd voor twee nieuwe personages die in de eerdere boeken een bijrol hadden. Oude bekenden komen terug en, waar nodig, is er voldoende achtergrondinformatie over de situatie of de personen. De ongeschikte erfgenaam haalt helaas niet het niveau van de prachtige worldbuilding die Het koninkrijk der bruggen zo’n mooi boek maakte. Voorin het boek is een plattegrond geplaatst zodat je de reis kan volgen. Helaas is deze niet zo goed te lezen.

Jensen heeft mooie karakters gecreëerd van zowel de hoofdpersonen als de bijpersonages. Naarmate het boek vordert, krijgen de personages steeds meer lagen, kom je steeds dieper en wordt er meer duidelijk. Of komt er een onverwachte wending in het verhaal. Net als echte mensen hebben ze karaktereigenschappen of reacties die onbegrijpelijk zijn; het mooie is dat de auteur onderscheid maakt tussen de persoon en zijn of haar rol. Valcotta en Zarrah; Prins en Maridriaan ‘Je kunt niet de een begeren en de ander haten’

Dit fantasyboek is een Romeo en Julia verhaal over een onmogelijke liefde. Een liefde die niet kan en mag bestaan tussen gezworen vijanden die elkaar al generaties naar het leven staan. Of is het lust dat hen beiden drijft? Wat het ook is, Zarrah en Keris willen allebei hetzelfde: de oorlog stoppen en in vrede leven.

‘Vrede is als een dans. Het werkt alleen als beide partners naar dezelfde muziek luisteren.’

De limited edition heeft een bedrukt boekblok, maar de stofomslag past qua uiterlijk niet bij de eerdere twee delen. Met zijn 616 bladzijden is het een dikke pil en voor mijn gevoel had een flink aantal pagina’s minder ook goed geweest. Het verhaal is soms wat traag. Toch heb ik genoten van Zarrah en Keris en de avonturen die ze meemaken. Ik waardeer het boek met 3,5 sterren.

Deze recensie verscheen eerder op www.boeken-cast.nl

Meer recensies van Ingrid Do