Spanning in de verborgen wereld van undercoverwerk

Ingrid Do 25 juli 2024
Willem Asman is afgestudeerd aan de Faculteit der Gerechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam. Hij heeft acht thrillers op zijn naam staan en won met Enter, het eerste deel van de Rebound-trilogie, in 2018 de Gouden Strop; de prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige spannende boek.

Marcel van de Ven is in Nederland vooral bekend van de tv-programma’s Hunted en Ontvoerd. Hij is ruim 10 jaar onderdeel geweest van de Unit Specialistische Operaties (USO). Deze landelijke eenheid voert wereldwijd geheime, zeer risicovolle undercoveroperaties uit tegen de zwaar georganiseerde misdaad. Over zijn werk heeft hij eerder het boek De kooi geschreven.

Zoals je aan de cover kan zien, zijn de hoofdrollen voor twee vrouwen: Gita de Later, die eigenhandig haar kleine onderneming heeft opgebouwd tot een groot winstgevend bedrijf met meerdere vestigingen; maar tegen welke prijs!? en Tess van Vuuren die er alles aan doet om te slagen als undercoveragent, maar het verleden niet kan loslaten. Het pad van deze vrouwen kruist elkaar als bij het onderzoek naar een brute overval op een drugstransport het bedrijf van Gita tevoorschijn komt. De hulp van de USO wordt ingeroepen en Tess gaat undercover.

De proloog met enkele hoofdstukken begint goed. Diverse gebeurtenissen komen in snel tempo aan bod waardoor je wil weten wat er is gebeurd. Daarna volgt de introductie van diverse personen in zowel Nederland als Frankrijk en Zuid-Amerika. In dit gedeelte van het boek zwakte mijn aandacht iets af doordat de spanning minder aanwezig was. Gelukkig neemt de vaart, en daarmee de spanning, weer toe naarmate het verhaal vordert. Je leert de personages beter kennen en je wordt meegenomen in hun undercover leven. Het intensieve en onvoorspelbare werk heeft ook veel invloed op het privéleven van de leden van dit taskforce. Het geeft een extra dimensie aan het verhaal.

Het verhaal wordt verteld door een alles overziend verteller in chronologische volgorde. Tussen enkele hoofdstukken door kom je een e-mail tegen van tvanvuuren88@gmail.com aan iemand anders met dezelfde achternaam. Door de wisseling van perspectieven en de inhoud van de e-mails wordt je nieuwsgierigheid geprikkeld. Je krijgt een zeer interessant inkijkje in de USO. Hoe gaat het achter de schermen, wat houdt het werk in en wat is de impact op de teamleden.

Het is moeilijk om aan te geven wat ik van De Prijs vind. Aan de ene kant spannend en informatief met een goede vaart. Maar ook ontroerend en aangrijpend. Aan de andere kant iets te veel open eindjes en, voor mijn gevoel, wat afgeraffelde stukken waardoor ik met vragen over blijf. Het spannende en informatieve verhaal dat je meeneemt in de verborgen wereld van het undercoverwerk waardeer ik met 3,5 sterren.

Meer recensies van Ingrid Do