Perfect combinatie van spanning en Oost-Duitse geschiedenis

Ingrid Do 24 november 2023
Het dossier is al eerder in 2016 verschenen, maar afgelopen maand is het boek opnieuw uitgebracht met een prachtig bedrukt boekblok. De Brandenburger Tor loopt aan de zijkant door en vanwege de afbeelding weet je gelijk dat Berlijn een belangrijke plaats in het verhaal heeft. En dat klopt: Josta Bresse is een kunstenaar die in het Limburgse heuvellandschap leeft. Ze wordt het slachtoffer van een moordaanslag en dat blijkt te maken te hebben met haar verleden. In de DDR heeft ze gewerkt als kunstvervalser. Samen met haar team werd ze op gepakt door de Stasi omdat ze verdacht werden van de diefstal van een dossier met bewijs over vervalste kunst.

Het verhaal wordt vanuit Josta en een andere, nog onbekende, persoon verteld in de ik-vorm en qua tijdlijn schakel je tussen het heden en verleden. Niewierra heeft een fijne schrijf stel en het boek kent het hele verhaal een bepaalde spanning omdat je wil weten wat er is gebeurd. Maar het meest interessante aan dit boek was voor mij de geschiedenis van de vervalsing van kunst in de DDR en het leven in de gevangenis van de Stasi. En tenslotte de val van de Muur. Dit is een perfect boek voor de liefhebber van een spannend boek verweven met de geschiedenis van (Oost) Berlijn vlak voor de val van de muur.

Meer recensies van Ingrid Do