Openhartig verhaal over postnatale depressie

Ingrid Do 04 juni 2024
Bij de meeste mensen is Leslie Keijzer bekend van Echte Gooische meisjes en Echte Gooische moeders. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik deze programma's nog nooit heb gezien, op een paar kleine voorstukjes na. Toen ik zag dat Ilona een leesclub organiseerde met het boek ‘Mama huilt harder’ wist ik direct dat ik mee wilde doen vanwege het onderwerp van het boek: postpartum of postnatale depressie.

Ik was erg benieuwd naar het verhaal van Leslie.  Zelf heb ik na de geboorte van mijn eerste dochter ook een postnatale depressie gehad (al durfde ik dat pas vele maanden later toe te geven).  De roze wolk was nergens te bekennen en ik had geen idee wat er nou precies zo leuk was aan het hebben van een kind. Gelukkig is dit uiteindelijk allemaal goed gekomen.

De hoofdstukken zijn kort en springen soms van de hak op de tak, maar het is net alsof Leslie het verhaal persoonlijk aan je vertelt. En het is een prachtig verhaal. Eerlijk, rauw, openhartig, confronterend en vol met emoties. Maar doordat er humor en luchtigheid in zit, wordt het niet al te zwaar. Het was ook heel mooi om te lezen dat ze op veel vragen antwoord heeft gekregen. Ondanks het feit dat bij Leslie de basis in haar jeugd heel anders was dan de mijne (en waar zij heel bang was voor de dood, had ik het tegenovergestelde); was het boek wel heel herkenbaar. Het boek is een aanrader voor de partner, familie, vrienden en collega's van de pas bevallen vrouw die een postnatale depressie heeft. Maar ook voor de vrouw zelf zodat ze weet dat het “normaal” is en dat ze niet alleen staat. Iedereen zou dit boek moeten lezen!

Tegen iedereen met depressieve gevoelens wil ik zeggen: je bent niet de enige en je staat er niet alleen voor.

Meer recensies van Ingrid Do