Een realgood met veel gevoel

Ingrid Do 24 oktober 2024
Terwijl Laura wegvlucht van een desastreuze blinddate loopt ze Lucas letterlijk tegen het lijf. Vanaf hun eerste date voelen ze zich enorm tot elkaar aangetrokken. Hun relatie en gevoelens ontwikkelen zich in een razend tempo en ze gaan al snel samenwonen. Ze zien de toekomst rooskleurig in en leven op een roze wolk. Totdat Laura een promotie krijgt op haar werk en er steeds meer discussies en ruzies zijn tussen Lucas en haar. De roze wolk wordt steeds zwarter van kleur en Laura moet alle zeilen bijzetten om haar relatie te redden. Wat als het te laat is en je de liefde van je leven dreigt te verliezen?

De proloog neemt je mee naar een vrouw die zich voor de buitenwereld verschuilt in een slaapkamer en duidelijk een gebroken hart heeft, of nee: ‘Niemand kan je hart breken, maar de gapende leegte die iemand kan achterlaten is duizendmaal erger’. Het maakt je heel nieuwsgierig naar wat er gebeurd is waardoor deze vrouw een compleet wrak is.

Het verhaal wordt in korte hoofdstukken verteld vanuit Laura in de ik-vorm. In het eerste gedeelte worden deze hoofdstukken afgewisseld tussen toen en nu, soms voorafgegaan door een songtekst. Zo word je meegenomen in het ontstaan van de liefde tussen Laura en Lucas en de huidige situatie van hun relatie. Je ziet de interactie tussen beide geliefden, maar ook hun relatie met familie, vrienden en bekenden. En wat de invloed is van de druk van je werk op je relatie. De personages komen tot leven en vooral Charlotte is een vrouw die je als vriendin zou willen hebben.
Vaes heeft een fijne schrijfstijl met humor en ook de emoties worden zeker niet geschuwd. Het boek is zeer moeilijk weg te leggen. Je wil weten hoe het verder gaat met Laura en Lucas en er zit een enorme twist in die ik niet zag aankomen. Er waren momenten dat ik met een dikke strot het boek zat te lezen en dat wil wat zeggen voor iemand die niet gauw ontroerd raakt. Het laatste gedeelte is zo mooi en met veel gevoel geschreven. Ik waardeer dit realgood boek met 4 sterren.

Meer recensies van Ingrid Do