Fascinerend verhaal met Jezus in de hoofdrol

Ingrid Do 04 juni 2024
Jeroen Windmeijer en Tjarko Evenboer hebben allebei al meerdere boeken op hun naam staan. Windmeijer is cultureel antropoloog en heeft meer dan 250.000 exemplaren van zijn bestsellers verkocht. Evenboer is, naast schrijver van onder andere thrillers, tekenaar en medeauteur van Evert Kwok. Tevens schrijft hij voor Donald Duck. Vorig jaar hebben ze hun krachten gebundeld en is Openbaring verschenen; het eerste deel van de Ryevaar-trilogie. Revolutie is het tweede deel van deze trilogie waarin religieus antropoloog Simon Ryevaar en journaliste Nova le Temps wederom een hoofdrol spelen. De kaft toont de San Marco in het Vaticaan bij nacht. Het boek is los te lezen, maar voor de achtergrondinformatie over Simon en Nova is het fijner als je het eerste deel hebt gelezen.

Wanneer Ryevaar een bericht ontvangt van Giacomo Fratello vertrekt hij halsoverkop naar Rome. Fratello is werkzaam in het Vaticaan en heeft een eeuwenoud document in zijn bezit dat een ander levensverhaal van Jezus bevat dan de Bijbel heeft opgetekend. Simon is niet de enige die op zoek is naar Fratello. De geheimzinnige groep De Organisatie wil de papyrus met de radicale tekst in handen krijgen en stuurt het moordenaars duo Jarod en Kat naar Rome. Bij de klopjacht die dan volgt schakelt Simon Nova in en worden ze als moordverdachten opgejaagd door de politie van Nederland, Italië en Polen.

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven in korte hoofdstukken; dit zorgt ervoor dat de spanning goed aanwezig is. Al vind ik het boek af en toe langdradig; het verhaal had van mij wel iets korter mogen zijn. Je gaat met Simon en Nova op een haastige trip door Europa waarbij ze uit de handen willen blijven van iedereen die achter hen aan zit. Gezien de ervaringen die ze eerder hebben gehad zou je verwachten dat ze iets minder naïef zouden zijn en ook niet in “toevalligheden” zouden geloven.

Naast Simon en Nova speelt een vertaald en verdwenen document van papyrus een hoofdrol. Iedereen is op zoek naar het document dat een alternatieve geschiedenis rondom Jezus verteld. Het is duidelijk dat beide heren gelovig zijn opgegroeid. Door het gebruik van teksten uit de Bijbel krijg je een wisseling tussen fantasie en feiten, waarbij niet duidelijk is wat wel en niet uit het brein van het auteurs duo is ontsproten.

Revolutie krijgt het predicaat “thriller”, maar zoals de meeste verhalen met een religieuze insteek is het geen standaard thriller. Een spannend en fascinerend boek is het zeker wel. Het is een interessant perspectief om een andere theorie te horen over de figuur Jezus, inclusief een alternatief levensverhaal. Een versie, die in mijn ogen, geloofwaardiger klinkt. Het geeft voer tot nadenken en persoonlijk klinken gedeeltes van dit verhaal logischer in de oren. Ik waardeer het boek met 4 sterren.

Meer recensies van Ingrid Do