Prachtige historische roman

Ingrid Lemmens 20 juli 2024
Dit is weer zo'n heerlijke historische roman die je moet lezen! Vlot geschreven en een boek dat je niet weg kunt leggen.
Al vanaf het begin werd ik meegetrokken in het verhaal omdat de schrijfster heel gedetailleerd en met mooie zinnen schrijft waardoor je dit verhaal als een film ziet afspelen in je hoofd. Alle seizoenen van het jaar maken we mee in dit boek en ik kon de kaneelbroodjes ruiken, de rivier zien stromen en de paarden met hun belletjes die de koetsen trokken in de sneeuw horen.

Het hoofdpersonage Jenny is weduwe en zet zich vooral in voor het verbeteren van de levensomstandigheden van de armste inwoners in de stad. Ze is een ontzettende warme vrouw met het hart op de goede plek! Daarnaast is het een sterke vrouw die me regelmatig liet lachen omdat ze hele andere ideeen heeft over wat vrouwen allemaal zouden mogen doen zoals studeren en trouwen uit liefde dan de mannen in die tijd en niet bang is om dat uit te spreken.
Alle personages zijn zo goed beschreven dat ze al snel allemaal een plekje in je hart hebben en je niet meer kunt stoppen met lezen in deze wervelende roman.

Het is een roman doorspekt met romantiek maar zeker niet zoetsappig, Jenny zit niet te wachten op een nieuwe liefde maar wat als die toch op haar pad komt? Heel mooi om te lezen hoe ze steeds weer moet kiezen tussen haar principes en verstand of haar hart volgen. Maar gaat de liefde uiteindelijk toch winnen? Het blijft spannend tot het einde en ik ga niks verklappen, de schrijfster weet de spanning in ieder geval goed op te bouwen.

De schrijfster heeft ontzettend veel research gedaan an dat is te merken in het verhaal, het was erg emotioneel om te lezen over de leefomstandigheden van de arbeiders en hun kinderen en ook onderwerpen als rouw en verlies komen aan bod.
Maar er is altijd hoop en dit verhaal zit vol liefde.

Een voorbeeld van de prachtige gedetailleerde zinnen die me lieten wegdromen:
" Aan de rand van de tuin stond een blauw tuinhuisje met mooie gebrandschilderde raampjes. Eromheen groeiden seringen. Ergens in de verte klonk het geklater van een fontein en het gezang van vogeltjes"

De geschiedenis van deze stad is fascinerend en deze heb ik later dan ook opgezocht. Er komt zelfs wat archeologie aan bod en al dit soort dingen geven dit verhaal een extra dimensie waardoor het een dikke 5 sterren krijgt.

Romantiek, naastenliefde, sterke vrouwen... dit boek heeft alles wat een geweldige roman moet hebben!
Ik begrijp waarom deze serie een bestseller is geworden en ik kijk dan ook uit naar deel 2.

Bedankt Meulenhoff Boekerij voor dit recensie exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Ingrid Lemmens