Hartverwarmende roman

Ingrid Lemmens 21 september 2024
Voordat ik aan deze roman begon had ik nog nooit van de Cards gehoord, een indrukwekkende groep vrouwen die in de eerste wereldoorlog van Amerika naar Frankrijk gaan om daar de bewoners te helpen, medische zorg te geven, van eten te voorzien, bibliotheken opbouwen en blijven tot de wederopbouw. De Franse boekenbrigade is de perfecte titel voor dit heerlijke boek.
Dit boek is een ode aan deze geweldige vrouwen maar zeker ook aan de magie van boeken en de hoop die ze bieden in zware tijden!

Het is een roman met 2 tijdlijnen en dat vind ik zelf altijd erg leuk. We volgen Jessie Carson in 1918 die werkt bij de bibliotheek in New York en zich aansluit bij de Cards in Frankrijk om daar kinderbibliotheken op te zetten.
In 1987 volgen we Wendy Peterson die ook in de bibliotheek in New York werkt en in de archieven op Jessie Carson en de moedige Cards stuit en besluit om op onderzoek uit te gaan.

De auteur heeft een heerlijke vlotte en beeldende schrijfstijl dus al snel zat ik in Frankrijk in de eerste wereldoorlog in het dorp Blerancourt. De personages zijn allemaal zo fijn beschreven dat ik het idee had ze te kennen, ik liep ook rond in het chateau waar het hoofdkwartier van de cards zat en in het dorp waar de bewoners proberen te overleven. Het is hartverwarmend om de vriendschappen te zien opbloeien en de bewoners uit het dorp sluit je al snel in je hart net als de vrouwen van de Cards.
Naast verlies dat bij oorlogstijd hoort staat vooral vriendschap, hoop en de liefde voor boeken centraal, wat een voorleesuurtje kan doen in zware tijden is gewoon magisch en herkenbaar. Uiteraard is er ook ruimte voor liefde en plezier en er zit dan ook zeker een flinke vleug feelgood in dit boek omdat de vriendschappen, liefde en hoop je met een warm gevoel achterlaten. Ook is het spannend omdat ze met hun rijdende bibliotheek door gevaarlijke gebieden moeten en ze toch kort bij de gevechten zitten.

Het verhaal in de huidige tijd wisselt af met 1918 en we volgen Wendy in haar werk in de NYPL. Als ze de cards ontdekt in de archieven en besluit deze moedige vrouwen onsterfelijk te maken is dat geweldig om te lezen. De zoektocht begint, wat is er met Jessie en de andere cards gebeurd na de oorlog? Ik kon niet stoppen met lezen omdat ik dat ook graag wilde weten!

Wat een speciaal boek, en wat een ode aan deze vrouwen en boeken heeft Janet Skeslien Charles met dit boek geschreven. Ze heeft veel research gedaan en dit staat achteraan ook beschreven, ik vond het heel interessant en het is prachtig verwerkt tot een mooie roman.

Het is een hartverwarmende, prachtige roman geworden en ik heb alle personages in mijn hart gesloten. Een aanrader!

Meer recensies van Ingrid Lemmens