Een prachtige historische roman met een vleugje feelgood

Ingrid Lemmens 24 juni 2024
Ik had dit boek al gespot in de aanbiedingsfolder en meteen op mijn wil ik lezen lijst gezet.
Mijn eerste reactie na het lezen van deze wervelende roman was waw!!!! Ik moest er even mee blijven zitten want ik wilde geen afscheid nemen van deze geweldige vrouwen en het luxe grand hotel.

In deze prachtige roman staat Wilhelmina Skogh centraal, de eerste vrouwelijke directeur van het luxe grand hotel in Stockholm dat gelegen is aan de waterkant tegenover het Koninklijk paleis. Zij verzamelt een team van jonge vrouwen om zich heen in een tijd dat dit niet vanzelfsprekend was. Het luxe hotel verkeert in financiele nood en alle zeilen moeten worden bijgezet om het weer winstgevend te maken.
De verhalen van deze groep vrouwen hebben me allemaal geraakt, wat kan deze vrouw schrijven zeg!
Vanaf de eerste zin zat ik helemaal in het verhaal en ik voelde al snel dat dit een heerlijk boek zou worden. Er staat een lijst van de personages voorin maar ik leer ze liever zelf kennen tijdens het lezen al is het voor velen een fijne toevoeging om af en toe even terug te bladeren indien nodig.
Deze schrijfster heeft een hele vlotte en beeldende schrijfstijl waardoor ik het idee heb dat ik zelf in het grand hotel heb meegelopen en genoten heb van het mooie Stockholm. Ze gebruikt prachtige zinnen waardoor het luxe grand hotel met al zijn intriges, liefdes, vriendschappen en geheimen tot leven komt.
Het verhaal begint in 1901 en loopt tot 1909 en wat nou zo leuk is is dat het op historische feiten gebaseerd is. Het hotel bestaat echt en overal zijn fotos van te vinden wat de geweldige Wilhelmina allemaal heeft toegevoegd aan dit hotel, het is duidelijk dat de schrijfster goed research gedaan heeft.
Wat later ook blijkt uit haar nawoord, ze heeft er zelf gewerkt tijdens een zomerbaantje en toen al ontstond het idee hier ooit een roman over te schrijven.

De vrouwen staan centraal in dit boek, en het dagelijkse reilen en zeilen in een hotel waar grote evenementen plaats vinden zoals het nobelbanket en de royals weten het ook te vinden als ze een feest geven. Al snel sluiten de vrouwen een hechte vriendschap en uiteraard is er ook ruimte voor romantiek. Het heeft dan zeker ook een vleugje feelgood.
In die tijd was het zeker niet vanzelfsprekend dat vrouwen carrieres hadden maar in dit grand hotel zijn zij de sleutel tot het succes.
De koninklijke familie ziet het grand hotel als een verlengstuk van het paleis en er is zelfs een geheim dat te maken heeft met de koninklijke familie....zal dit uitkomen en wat gaat dat betekenen voor het hotel?

Ik wil niet te veel verklappen want dit is een boek dat je echt moet lezen, het heeft me compleet betoverd.
Ik heb zo meegeleefd met al deze sterke vrouwen die hun eigen pad bewandelen en me boos gemaakt om de mannen die dit willen tegenhouden.
Het is werkelijk fascinerend en heel speciaal om het idee te hebben dat je in dit prachtige stukje geschiedenis bent geweest door het lezen van dit boek.

Dat er nog maar veel boeken van deze schrijfster mogen verschijnen!

Bedankt Luitingh-Sijthoff voor dit exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Ingrid Lemmens