Wederom een pareltje

Ingrid Lemmens 25 september 2024
In 2022 las ik Zwaluwdans van Jet Nijland en ik was meteen verkocht. Ik werd omver geblazen door dit boek en wist dat ik elk boek van haar zou gaan lezen. Haar boeken bevatten steeds 2 verhaallijnen, verleden en heden, en dat blijft bij mij toch favoriet om te lezen.
Ook met dit boek bewijst Jet weer dat ze niet onderdoet voor de populaire romanschrijfsters die wereldwijd gelezen worden en dat is heel uniek en speciaal. Ik had het binnen 2 dagen uit, ik kon maar niet stoppen met lezen!

In dit heerlijke boek neemt ze ons mee naar het mooie, mystieke Schotland. Ik zou het een historische feelgood willen noemen met 2 verhaallijnen. De verhaallijn in het verleden is prachtig, en Jet bezit het talent om je helemaal mee te nemen in het verhaal en de omgeving waardoor je het idee hebt ook op de prachtige schotse hooglanden te zijn en in het kasteel waar de laird van de Clan woont met zijn familie en personeel. Het speelt in de tijd voor, tijdens en na de slag van Culloden en het stuk tijdens is intens en roept emoties op, prachtig beschreven.
De vrouwen staan centraal in dit boek en alles wat in een boek dat je niet weg kunt leggen hoort zit erin: intense (soms geheime) liefde, sterke vrouwen, een mysterieus dagboek dat gevonden wordt in het heden en een prachtig kasteel waar het personeel en alle clanleden die eromheen wonen familie zijn.

De verhaallijn in het heden zorgt voor de feelgood, deze is wat luchtiger en speelt zich nog steeds op het landgoed af waar Bonnie na het vinden van het dagboek meer te weten komt over de clan waar ze van afstamt.
Maar de komst van een mysterieuze knappe man zorgt voor verwarring....

Het einde had ik totaal niet verwacht, en ik dacht tijdens het lezen zeker te weten hoe het zou aflopen voor alle personages maar wat een plottwist!
Ontzettend mooi en emotioneel einde mijn complimenten hiervoor! Wat ik hiermee bedoel moeten jullie zelf ontdekken, je zult er geen spijt van krijgen als je dit boek leest.

Het is duidelijk dat de schrijfster zelf in Schotland geweest is en veel research gedaan heeft naar niet alleen de historie van de clans en gebeurtenissen maar ook de lokale gebruiken en woordgebruik in het oude Schotland.
Dat geeft net dat beetje extra en ik vond het weer een genot om te lezen en ik verheug me nu alweer op het volgende pareltje van Jet!

Meer recensies van Ingrid Lemmens