Indrukwekkend en mooi

Ingrid Lemmens 22 juni 2024
Beschrijving:
Ubele is een huisarts van 44 jaar. In haar drukke leven is er nauwelijks tijd en ruimte voor haarzelf. Op een dag komt een vrouw met depressieve klachten op haar spreekuur en wordt ze geconfronteerd met haar eigen symptomen.

Haar hele leven heeft ze het idee dat ze niet bijdragend genoeg is. Haar moeder is tijdens haar geboorte gestorven. Haar vader is nooit thuis, haar stiefmoeder heeft haar handen vol aan haar aandacht opeisende broer. Ze realiseert zich dat haar werk haar overlevingsstrategie is.

Om te overleven volgt ze psychotherapie en breekt de muur om haar heen af. Maar wat wacht haar achter die muur?

Mijn ervaring:
Nadat ik "Hannes keuze" en "De stier" van Mascha gelezen had wilde ik ook graag haar debuutroman lezen.
Dit verhaal gaat over depressie, een onderwerp dat mij na aan het hart ligt.

Mascha Gesthuizen heeft een fijne, vlotte schrijfstijl waardoor je heel snel in het verhaal zit. Het is een zwaar onderwerp maar door de kracht die Mascha Gesthuizen bezit om alles toch luchtig te beschrijven wordt het niet te heftig. Op de een of andere manier slaagt ze erin om je bewust te maken van hoe diep een depressie kan zijn, welke gevoelens erbij horen vaak al lange tijd maar het is nergens TE veel. Het is heel mooi hoe zij in haar boeken bewustzijn creƫert voor de dingen die mensen meemaken en dat zet je ook wel aan het denken. We volgen Ubele van klein meisje naar volwassen vrouw.

Het is geen vrolijk verhaal maar wel een prachtige roman die je laat voelen en nadenken. Er komt van alles voorbij: depressie, liefde, rouw, familieperikelen, carriere, gezin en alle ballen in de lucht houden.
Heel realistisch en mooi geschreven.

Wat ik wel ietsje verwarrend vond is dat er in elk hoofdstuk geswitcht wordt naar een andere tijd, dus van de volwassen Ubele naar de jonge Ubele en ook tussenliggende jaren. Niet op volgorde maar door elkaar, het is wel goed te volgen en ik wist ook steeds meteen weer in welke fase van haar leven we zaten maar persoonlijk zou ik 2 tijdlijnen (huidige tijd en van vroeger tot nu) fijner hebben gevonden. Maar dat is heel persoonlijk, voor een ander is dit misschien net prettig dus het doet niks af aan het indrukwekkende verhaal.

Het is te voelen dat Mascha weet waar ze over schrijft door eigen ervaring en het zal voor velen herkenbaar zijn wat Ubele meemaakt.
Of het zal lezers helpen om bepaalde dingen te herkennen als iemand anders het meemaakt en hulp nodig heeft.
Er is nog steeds een gebrek aan openheid over dit onderwerp en wellicht ook schaamte. Ik voel dat Mascha met dit verhaal dat probeert te doorbreken en door dit thema in een roman te verwerken is het haar gelukt om een heftig onderwerp in een heel fijn verhaal te gieten en ik hoop dat velen het gaan lezen.

Dank aan Mascha voor dit exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

3,5 ster

Meer recensies van Ingrid Lemmens