Indrukwekkende oorlogsroman

Ingrid Lemmens 27 augustus 2024
Ik lees ontzettend graag historische romans en heb dan ook al veel oorlogsromans gelezen. Ik kende Brenda Meuleman nog niet maar na het lezen van dit geweldige boek kan ik alleen maar hopen dat ze nog veel meer gaat schrijven. Ik begon erin en kon niet meer stoppen! Een emotioneel, mooi en spannend boek waarin we 3 dappere vrouwen volgen. Nadat ik hem uit had ben ik er even mee blijven zitten want het prachtige verhaal liet me niet los.

De 3 hoofdpersonages sluit je meteen in je hart.
Drie dappere vrouwen zoals ook de achterflap al beschrijft: moeder Antonia die verloskundige is en door de stad reist om aanstaande moeders bij te staan, vaak met gevaar voor eigen leven. Claar die bij het verzet zit en Hanna die als verpleegkundige in het ziekenhuis werkt.
Door de fijne en beeldende schrijfstijl komt het verhaal vanaf de eerste bladzijde tot leven en word je erin meegetrokken.

De spannende belevenissen van het vezet die je soms op het puntje van je stoel houden vond ik erg speciaal, ongelofelijk wat het verzet toch allemaal deed in de oorlog, echte helden!
Meuleman laat je voelen alsof je er zelf bij bent en ook de emoties die erbij horen als iets mis gaat voel je. Ik leefde zo mee met die Dappere Claar en de andere leden van het verzet en ik heb ook zeker wat tranen gelaten!
Omdat elk hoofdstuk aan een ander personage gewijd is leren we ze allemaal goed kennen. Hanna en haar werk in het ziekenhuis, zo mooi geschreven en zo aangrijpend. Maar ook is er plaats voor vriendschap, liefde en hoop in deze vreselijke oorlogstijd.

Ook het dagelijkse leven was erg goed beschreven zodat je echt een idee kreeg hoe het moet zijn geweest om in een stad die door de duitsers bezet was te leven. Het ging me echt onder mijn huid zitten zo goed geschreven!

Als een rode lijn wordt ook het verhaal van een jonge Amerikaanse soldaat genaamd Walter verteld en hem leren we beter kennen als de operatie Market garden op gang komt.
Wat een respect heb ik voor deze jongens!

Ik wil niet teveel verklappen over het verhaal maar deze roman is echt ontzettend mooi, en zo goed geschreven dat je al snel niet meer kunt stoppen met lezen. Ook de vreselijke dingen die in een oorlog gebeuren worden niet geschuwd en dat draagt alleen maar bij aan dit pareltje want dat moet verteld blijven worden. Het is gebaseerd op historische feiten en het is duidelijk voelbaar dat de schrijfster veel research gedaan heeft. Het boek speelt zich als een film voor je ogen af, een echte aanrader!

Bedankt Luitingh-Sijthoff voor dit recensie exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Ingrid Lemmens