Een sfeervolle, grappige en hartverwarmende feelgood

Ingrid Lemmens 06 oktober 2024
Dat Jenny Colgan heerlijke boeken schrijft wisten we natuurlijk al en met dit sfeervolle, grappige en hartverwarmende boek bewijst ze dat weer.
Ik heb meteen weer even het eerste deel "de kerstboekwinkel" gelezen zodat ik helemaal in het verhaal zat. Ik kon zoals gewoonlijk met haar boeken niet stoppen met lezen zo leuk is het.
Er wordt gelukkig niet te veel van het eerste boek herhaald in deel 2 maar net genoeg om weer ff bij te zijn en je zit ook meteen weer in dit fijne verhaal.

Wat is het heerlijk om weer terug in het sfeervolle en mooie Edinburgh te zijn dat zich opmaakt voor kerst. Als de sneeuw valt is de stad nog magischer en dat voel je ook. Wederom staat Carmen centraal en natuurlijk de boekwinkel. Wat ik zo fijn vind aan deze serie is dat de sfeer van kerst er wel in zit maar de focus niet op het vieren van het kerstfeest zelf ligt. Het is vooral genieten van het mooie besneeuwde en versierde Edinburgh, de boekwinkel die wel magisch lijkt door alle schatten die er te vinden zijn en niet te vergeten het heerlijke straatje met ondernemers die je allemaal al snel in je hart sluit, eigenlijk zijn alle karakters in deze boeken onvergetelijk.

Jenny Colgan schrijft met zoveel details en humor en zet de herkenbare karakters neer op een manier dat je je goed erin kunt inleven en het allemaal voor je ziet, daar geniet ik altijd van. Er zit ook meer dan genoeg humor in het verhaal en ik heb dan ook vaker hardop gelachen.

Ik had tijdens het lezen het gevoel alsof ik in een heerlijke hallmark kerstfilm verzeild was geraakt. Geen gebrek aan liefde en vriendschap natuurlijk maar Colgan weet altijd diepgang in het verhaal te brengen en veel herkenbare situaties zodat het nooit saai of oppervlakkig is maar toch een heerlijke feelgood blijft met net dat beetje extra wat haar boeken zo speciaal maakt. Edinburgh is zo sfeervol beschreven dat ik het idee had dat ik er zelf was, de koffie en het gebak in het gezellige cafe kon ruiken, de mysterieuze spirituele winkel ontdekte en natuurlijk de boekwinkel waar de meest uiteenlopende mensen binnenkomen en waar die lieve, onzekere en grappige Carmen alles eraan doet om de winkel draaiende te houden voor de oude eigenaar die liever in een hoekje zit te lezen dan boeken verkoopt maar die ze in haar hart gesloten heeft want er bleek een heel verhaal achter te zitten... Carmen wil niks liever dan de liefde vinden, en goed genoeg gevonden worden door haar kritische zus en de boekwinkel redden. De relatie met haar zus en de geweldige beschrijvingen van haar 4 kinderen hebben me steeds een lach op mijn gezicht gebracht maar me ook zoveel liefde voor Carmen laten voelen en je hoopt zo dat ze alles krijgt wat ze zo verdient en dat alles goed komt. We volgen ook Oke weer die inmiddels op expeditie is maar Carmen niet kan vergeten...zullen ze de weg naar elkaar terugvinden?

Wat een heerlijk boek is dit weer en ik ga verder niks verklappen over het verhaal want dat is iets wat je echt zelf moet beleven. Ik kan je in ieder geval beloven dat het je achterlaat met een heerlijk gevoel en dat het zeker weer een aanrader is! Ik heb ervan genoten en vond het jammer om afscheid te nemen. Hopelijk komt er nog een deel!

Meer recensies van Ingrid Lemmens