Lezersrecensie
'Hoe biologisch het varken ook heeft geleefd, dood wil zij niet'.
Een fabrikant van vleesvervangers - dat klinkt niet direct als een leuk onderwerp voor een boek. Toch is het Jeroen Siebelink gelukt om een interessant en prettig leesbaar verhaal over de Vegetarische Slager (zowel het merk als ‘de man’) te schrijven.
Jaap Korteweg, een Brabantse boer, is niet als vegetariër geboren. Hij houdt van vlees en hij houdt van jagen. Hij viert zijn feestjes ‘met reusachtige speklappen in de avond, die je in grote stukken sneed en in je mond propte en doorslikte alsof het genoegen je op een dag zou worden afgenomen’.
In de loop van de jaren ’80 en ’90 verandert dat. Jaap is overgestapt op biologisch boeren en is zich ook steeds bewuster van wat hij eet. Het eten van biologisch vlees stelt zijn geweten niet langer gerust: Hoe biologisch het varken ook heeft geleefd, dood wil zij niet - leest hij op een poster van Loesje. Niet veel later stopt hij helemaal met het eten van vlees en korte tijd later geeft hij ook het jagen eraan (want zelf geschoten vlees, dat at hij nog wel). Maar hoe gemotiveerd Jaap ook is om geen vlees te eten, hij mist het vlees wel.
Misschien juist omdat hij een vleesliefhebber is, weet Jaap Korteweg waar de vleeseter naar op zoek is. En juist daarom is het zijn missie geworden om vervangende producten te ontwikkelen, die zó lekker zijn, dat de ‘echte’ vleeseter het verschil niet meer proeft en dus niet meer taalt naar zijn echte kipfileetje, worst of burger.
Jeroen Siebelink vertelt het verhaal van Jaap Korteweg (het gezicht achter het merk). Hij schrijft over zijn jeugd, hoe hij opgroeide, boer werd en hoe hij uiteindelijk vegetariër werd. Hij vertelt ook het verhaal van het bedrijf De Vegetarische Slager, die in eerste instantie is opgezet door Jaap Korteweg en Niko Koffeman, maar die mede door de inzet van een groot aantal andere mensen succesvol en groot is geworden. De hoofdstukken over Jaap en over de onderneming wisselen elkaar af en daarmee geeft Siebelink een mooi afwisselend inkijkje in de ontwikkeling van Jaap als persoon en het ontstaan van het bedrijf.
Door het veelvuldige gebruik van dialogen leest het boek als een roman. De verhouding tussen Jaap, Niko en de andere medewerkers worden op een openhartige manier en met de nodige humor beschreven. Een lezenswaardig verhaal over een bijzondere man en een bijzondere onderneming.
Jaap Korteweg, een Brabantse boer, is niet als vegetariër geboren. Hij houdt van vlees en hij houdt van jagen. Hij viert zijn feestjes ‘met reusachtige speklappen in de avond, die je in grote stukken sneed en in je mond propte en doorslikte alsof het genoegen je op een dag zou worden afgenomen’.
In de loop van de jaren ’80 en ’90 verandert dat. Jaap is overgestapt op biologisch boeren en is zich ook steeds bewuster van wat hij eet. Het eten van biologisch vlees stelt zijn geweten niet langer gerust: Hoe biologisch het varken ook heeft geleefd, dood wil zij niet - leest hij op een poster van Loesje. Niet veel later stopt hij helemaal met het eten van vlees en korte tijd later geeft hij ook het jagen eraan (want zelf geschoten vlees, dat at hij nog wel). Maar hoe gemotiveerd Jaap ook is om geen vlees te eten, hij mist het vlees wel.
Misschien juist omdat hij een vleesliefhebber is, weet Jaap Korteweg waar de vleeseter naar op zoek is. En juist daarom is het zijn missie geworden om vervangende producten te ontwikkelen, die zó lekker zijn, dat de ‘echte’ vleeseter het verschil niet meer proeft en dus niet meer taalt naar zijn echte kipfileetje, worst of burger.
Jeroen Siebelink vertelt het verhaal van Jaap Korteweg (het gezicht achter het merk). Hij schrijft over zijn jeugd, hoe hij opgroeide, boer werd en hoe hij uiteindelijk vegetariër werd. Hij vertelt ook het verhaal van het bedrijf De Vegetarische Slager, die in eerste instantie is opgezet door Jaap Korteweg en Niko Koffeman, maar die mede door de inzet van een groot aantal andere mensen succesvol en groot is geworden. De hoofdstukken over Jaap en over de onderneming wisselen elkaar af en daarmee geeft Siebelink een mooi afwisselend inkijkje in de ontwikkeling van Jaap als persoon en het ontstaan van het bedrijf.
Door het veelvuldige gebruik van dialogen leest het boek als een roman. De verhouding tussen Jaap, Niko en de andere medewerkers worden op een openhartige manier en met de nodige humor beschreven. Een lezenswaardig verhaal over een bijzondere man en een bijzondere onderneming.
1
Reageer op deze recensie