Absolutely fabulous

IngridBs 09 juli 2024
Actrice - Anne Enright

Na een carrière als televisieproducent legde Anne Enright (Dublin, 1962) zich definitief toe op het schrijverschap. Ze won prestigieuzeprijzen. Actrice is haar zevende roman.
Vertaald door Maaike Bijnsdorp en Lucie Schaap.

De ik-figuur, Norah FitzMaurice, is de dochter van de befaamde Ierse toneel- en filmactrice en chansonnière Katherine O’Dell.
Wanneer een ambitieuze studente Engelse taal en letterkunde haar wil interviewen voor een studie over Katherine O’Dell, besluit ze het boek zelf te schrijven.
Aan de hand van (niet-chronologische) jeugdherinneringen, feiten, gedachten en analyses ontrafelt Norah het leven van haar moeder. Een moeder die graag een huwelijk en een gezinsleven had gehad in een huis in een buitenwijk. Die haar leven lang de rol van een actrice speelde en het bijbehorende imago in stand hield. “Het toneel koos mij.” Die was overgeleverd aan de luimen van regisseurs en producenten, tot ze terechtkwam in een botercommercial en haar gram haalt. En die haar dochter beschouwde als ‘een wonder’ en het mooiste dat haar is overkomen.
Naarmate Norah verder doordringt in het leven van haar moeder, verandert haar beeld van Katherine en de mensen rondom haar. En verdiept haar inzicht in haar eigen karakter, haar seksualiteit en haar verhouding tot haar partner. “Ik denk aan mijn vader die geen naam verdiende.” In haar relaas spaart Norah haar moeder en zichzelf niet. Thema’s als eenzaamheid, trots, verslaving, behoefte aan liefde en misbruik zijn met elkaar verweven tegen de achtergrond van het Rooms-Katholieke Ierland.

Actrice laat zich niet gemakkelijk lezen. Het is flink werken om gedachtesprongen te volgen, situaties te plaatsen en verbanden te leggen. Het construct krijgt geleidelijk vorm en stáát.

Meer recensies van IngridBs