Kwetsbaar

IngridBs 26 september 2024
Philipp Oehmke (1974) is journalist en werkt voor Der Spiegel. Hij woonde en werkte ook in de VS.
De Schönwalds is zijn debuutroman. Chiara Tissen verzorgde de vertaling.

De Schönwalds legt stapsgewijs bloot hoe de vijf gezinsleden, ieder met eigen ambities, eigen teleurstellingen, eigen misstappen, eigen angsten, zich tot elkaar verhouden. Een incident, waarbij de hele familie aanwezig is, brengt verschuivingen teweeg.

Een Gesellschaftsroman noemt Oehmke het zelf, waarbij hij de familie beschouwt als de kleinste maatschappelijke eenheid, waarin we ons tot elkaar moeten verhouden. Hoe gaan we met elkaar om? En hoe gaan we om met onze gezamenlijke historie? Hoe eerlijk zijn we tegen elkaar? Wat houden we voor ons?

Het ‘verhaal’ is betrekkelijk eenvoudig en speelt zich af in een paar dagen - van de feestelijke opening van de lhbtiq+-boekwinkel van de dochter tot een barbecue ten huize van de zoon. In hoofdlijnen zou dit verhaal zich ook kunnen voltrekken tijdens een Paasbrunch. Dit verhaal vormt de kapstok voor het werkelijke verhaal, de familiegeschiedenis die wordt verteld via flashbacks, in wisselend perspectief. Ieders verhaal komt in stukjes tot de lezer, soms vooruit of achteruit in de tijd - met flashforwards in de flashbacks - en gezien vanuit verschillende personages. Die verhalen, en de onderdelen ervan, zijn perfect met elkaar verweven.

Als alwetend verteller observeert en registreert Oehmke, maar laat hij de meningsvorming over aan de lezer. Hij schrijft in een vlotte stijl, zonder tierlantijnen, afstandelijk, zonder drama, journalistiek. Soms met onderkoelde humor.
Actuele thema’s, zoals alt-right, (doorgeslagen) woke, MeToo, cancel culture, lhbtiq+ en trumpisme, vormen het decor. De Schönwalds gaat over familierelaties, liefdesrelaties, werkrelaties, geheime relaties. Over verbinden, openheid, geknakte ambities en loyaliteit. En boeit van begin tot eind.

Overigens, Schönwald is een merk porselein. Porselein is elegant en tegelijk hard en glad, schokbestendig en bestand tegen temperatuurwisselingen. Maar toch kwetsbaar.

Meer recensies van IngridBs