Ierse historie

IngridBs 06 oktober 2024
Het vredige tafereel op de cover - een boerderij met een groene weide met schaapjes - komt niet direct overeen met de inhoud.
Het verhaal speelt zich af halverwege de negentiende eeuw. Ierland staat onder Engels bestuur. Katholieke Ieren is de toegang tot onderwijs en medische zorg ontzegd. Grond is in bezit van Engelse landheren. Niet alleen moeten Ierse boeren flinke pachten aan hen betalen, er wordt ook beslag gelegd op een flink deel van de oogst. Als achtereenvolgende misoogsten leiden tot honger en ziekte en de Ierse tradities dreigen te verdwijnen, kan rebellie niet uitblijven.
Tegen deze achtergrond voltrekt zich het verhaal van Grace O’Malley. Een verhaal over liefde, kracht, verraad en vertrouwen. Het eerste deel van een trilogie.

Het is een boeiend verhaal, dat beeldend wordt verteld. De historische achtergrond wordt helder neergezet. Het taalgebruik valt niet op. Geen bijzondere literaire kwaliteit met bloemtijke volzinnen, noch een storend gebrek aan aandacht daarvoor. De taal is dienstbaar aan het verhaal.
Het (liefdes)verhaal is niet altijd geloofwaardig. Dat wordt (voor mij) versterkt door de rol die wordt toegekend aan het geloof (en de hand van God in het verhaal).
Personages zijn beperkt uitgewerkt en zijn ofwel 100% goed, ofwel 100% slecht.
Toch sluit ik niet uit dat ik op enig moment deel twee van de trilogie ter hand neem.

Meer recensies van IngridBs