Mooi tijdsbeeld

IngridBs 26 mei 2024
1948. De Tweede Wereldoorlog galmt nog na, maar de Koude Oorlog staat al in de startblokken.
De Amsterdamse advocaat Bob de Winter wordt door de Nederlandse Veiligheidsdienst gevraagd om naar Praag te reizen om contact te leggen met Vera Workowski. Hij kent haar uit de tijd dat hij werkte voor de Nederlandse Permanente Vertegenwoordiging bij de Verenigde Naties. Nadien heeft hij haar nooit meer gezien of gesproken. Waarom hij deze opdracht krijgt, is dan ook een raadsel.
Bob komt terecht in een wirwar van geheime diensten, inlichtingendiensten en oud-verzetstrijdersbolwerken die nog een appeltje met elkaar te schillen hebben.
Bijzonder is dat we geen afgeronde ontknoping voorgeschoteld krijgen.

In zorgvuldig taalgebruik weet Duco Hellema de naoorlogse sfeer goed te treffen, inclusief het straatbeeld, de gebruiken en de huiselijke inrichting, inclusief het Aladdin-petroleumkacheltje.
Het verhaal zit goed in elkaar, leest vlot en houdt spanning.

Meer recensies van IngridBs