Toxische liefde

Ingridje 31 januari 2023
Iedereen wil graag gezien en bemind worden maar liefde is soms een kaartspel met winnaars en verliezers. Dit ondervond Petra Kramer, de auteur van Zonder jou besta ik niet, spijtig genoeg zelf.

Olivier lijkt de prins op het witte paard, attent, liefdevol, begeerlijk, zwaaiend met kadootjes en vakantietips. Maar altijd is er dat vragende handje aanwezig van geld dat onderweg is, erfenissen die problematisch zijn om te verkrijgen, identiteitspapieren die onvindbaar zijn… En de moodswings. Waar Olivier zacht en lief kan zijn, kan hij op een vingerknip een zeer duister kantje hebben dat van hem een slachtoffer maakt en Petra de dader.
Met veel moeite en heel veel hulp van andere vrouwelijke slachtoffers probeert Petra een punt achter deze toxische relatie te zetten die overvloeit van narcisme en zelfbedrog. Maar simpel wordt het niet.

Vele lezers zullen denken waarom zet ze hem niet gewoon aan de deur. Maar zo simpel is het niet als je in een relatie verwikkeld geraakt waar je gereduceerd wordt met 0% zelfvertrouwen. Je wordt uiteindelijk geleefd en je zit dikwijls al zo diep in deze giftige relatie verweven dat je bij jezelf denkt dat de fout eigenlijk bij jezelf ligt.
Jezelf terug opbouwen van niks zelfvertrouwen tot een persoon die zelf de touwtjes terug in handen neemt, neemt heel wat tijd en energie in beslag. Maar met de nodige vrienden en therapie, bij Petra yogasessies, lukt alles… als je ervoor wil vechten.

Zonder jou besta ik niet is een vlot geschreven autobiografisch werk dat heel veel moed van de auteur heeft gekost maar waarbij ze met haar boek waarschijnlijk heel wat mensen moed inspreekt om je leven terug in eigen hand te nemen.

Meer recensies van Ingridje