Onderhoudend voor kinderen die niet zo van lezen houden

Inktvloei 14 april 2024
Ik ben geen bewonderaar van Carry Slee. Ik las mijn dochter het boek 'Spijt!' voor en wat bleek, ik kende het hele verhaal al. Ik had het gelezen bij Jan de Zanger. Dat was een heel mooi en zuinig geschreven boek over de gevolgen van pesten. De hele plot en de verhaallijn die door Jan de Zanger werd uitgezet, volgde Carry Slee op de voet. Het niveau van het verhaal was gericht op basisschoolleerlingen. In mijn herinnering komt de film 'Throw Momma from the train' naar boven waarin Danny de Vito meedoet aan een cursus om een roman te schrijven. Hij ontmoet Billy Christal die ook een groot probleem heeft. Danny de Vito heeft dan een boek met dezelfde titel maar het blijkt een pop-up boek te zijn. Iets dergelijks vindt plaats met het boek Spijt! van Carry Slee. Daarom is het niet zo dramatisch dat ze dat heeft gedaan.
Hier bij Juf Braaksel wordt ook geput uit Roald Dahl's juffrouw Bulstronk uit 'Mathilda' en Toon Tellegen's 'Juffrouw Kachel'.
De boeken zijn eigenlijk niet te vergelijken, maar waarschijnlijk is ze hierdoor wel geïnspireerd. Ik denk dat veel kinderen het cartoonachtige verhaal wel kunnen waarderen. Het wordt wel zo zwaar aangezet dat de humor toch wel gesmoord wordt. Maar Carry Slee weet er zelfs een serie van te maken. Ik denk dat kinderen die van makkelijk lezen houden door deze verhalen wel genoeg geprikkeld worden om een boek uit te lezen.

Meer recensies van Inktvloei