De titel dekt de lading niet

Inktvloei 15 april 2024
Ik had een interview gezien waarin Esther van Fenema ondervraagd werd door Ad van Nieuwpoort. Dat ging over een nieuw boek van haar, waarin zij de leegte als nieuwe hoofdzonde aanmerkte. Ik vond dat een goed interview en vond dit boekje. Ik dacht dat het over geluk zou gaan, waarbij mogelijk wat boeddhisme om de hoek zou komen kijken. De titel zal meer een kreet geweest zijn van één van de cliënten.
De ondertitel geeft meer de inhoud weer: 'meekijken in de spreekkamer van de psychiater'. Het boekje viel me in eerste instantie nogal tegen. Misschien door de titel, maar ook door het enigszins zoetsappige verslag van bijeenkomsten met een psychiater. Het is nogal uitleggerig geschreven. Toen ik aan de stijl gewend raakte viel de inhoud me mee.
De doelgroep lijkt me meer te bestaan uit mensen die overwegen om een psychiater te raadplegen om beter met het leven om te kunnen gaan. Dit boekje heeft mijns inziens tot doel de drempel te verlagen naar die hulpvraag.
Een betere titel lijkt mij de ondertitel en daarbij 'kennismaking met de psychiatrische praktijk'. De huidige titel lijkt me gekozen om de verkoop te verhogen. Dat is bij mij gelukt, maar gelukkig ben ik daarmee niet.

Meer recensies van Inktvloei