Overdonderend en allesomvattend

Irene Otto 12 augustus 2024
Wow wat een bijzonder boek is dit. Ik merk dat ik moeite heb om er de woorden voor te vinden. Overdonderend en allesomvattend is wat als eerste in me opkomt.

Er gebeurt zo enorm veel in het boek, in de levens van de familie Jasji én parallel in de geschiedenis van Georgië en ook Europa.
De schrijfstijl is prachtig, betoverend is misschien een beter woord. Zelfs de gruwelijkheden zijn 'mooi' geschreven, zoals bijv. ‘de’ bepalende gebeurtenissen in het leven van Christine of dat van Kitty.
Juist door de schrijfstijl maken dit soort scènes zelfs nog meer indruk.
Aan het einde van het verhaal zie je hoe superknap het boek, en alle verhaallijnen in elkaar zitten.
De 8, het cijfer van de eeuwigheid, de lemniscaat is voor Brilka. Dit is echt een boek om nog eens te herlezen!

Meer recensies van Irene Otto