Wat is werkelijkheid en wat niet?

Irene Otto 19 oktober 2024
‘Ik kom hier nog op terug’ is een heel ander boek dan ik verwacht had. Op basis van de beschrijving wekte het niet meteen mijn interesse, maar na het zien van de aflevering van Eus’ boekenclub en toen het boek de Libris Literatuur Prijs kreeg werd ik toch nieuwsgierig.

Het is een vreemd verhaal, na het lezen bleef ik in verwarring achter.
Het kan niet… dat hele gedoe met de tijdmachine en het is toch geloofwaardig verteld. Dat komt misschien ook wel door de twijfel van de hoofdpersoon zelf. Het doet mij qua sfeer denken aan Murakami en aan ‘De wereld van Sofie’ van Jostein Gaarder dat ik lang geleden las.

Van Essen is een kunstenaar met woorden en tijd. Zijn prachtige beschrijvingen en de filosofische benadering van tijd, wat is tijd eigenlijk, hoe zit tijd in elkaar maken dat dit boek me heeft verrast.
"Het was vreemd rustig in de straten wat ik doorheen liep, alsof ik op normale snelheid door een vertraagde wereld ging. Het zou me niet verbazen als de tijd in kleine steden en dorpen daadwerkelijk langzamer ging, wat is tijd tenslotte, wie weet dat precies?"
Ik wilde voortdurend door blijven lezen, ondanks dat het een dik boek is had ik het toch vlot uit.

Meer recensies van Irene Otto