Een boek om (verder) over na te denken

Irene 27 mei 2024
Is het sciencefiction, dystopisch, fantasie? Het is hoe dan ook een goed geschreven verhaal. En wat ik dan eigenlijk gelezen heb? Ja.. een verhaal dat goed doorlas, je met vragen achterlaat over wat je dus las (in positieve zin), maar je vooral ook aan het denken zet.

Tomas wordt wakker in een lege wereld. Gisteren getrouwd met Suzanne en vandaag is ze weg. Net als veel anderen, ook familieleden. Hij is over met hond Toto. Zien wat is. Dat was zo gemakkelijk niet. Hij zag vooral wat er niet was. Het leek op een nieuwjaarsochtend, als iedereen nog sliep en het jaar nog op gang moest komen.

Bij bellen krijg je steevast dezelfde boodschap van verlaters: U heeft het nummer gebeld van iemand die is vertrokken...
Waarom is een groot deel van de mensheid 'vertrokken' of 'verplaatst' en waarom Tomas niet? Is hij niet nuttig genoeg? Het blijkt dat een deel is verplaatst naar een andere planeet, de 'nieuwe aarde'.
Er is geen toekomst op de aarde. De aarde zien ze hier als het verleden. Het liefst zouden ze geloof ik die hele aarde vergeten.

Hoe zit het met kritisch zijn, vragen stellen, onderzoeken en je verzetten? Moet je zomaar meegaan met wat het gros van de mensheid/overheid beweerd? Als Tomas op onderzoek uit gaat, wordt voornamelijk gezegd dat het ingewikkelde materie is en wordt veelal beweerd dat hij een ontkenner van deze situatie is. En hoe zit dat met Gebied 19? En chantage en het geluk ineens aan jouw kant hebben? Hersenspoelen? Vergaan van de aarde?

Een interessant verhaal dat interessante vragen en gesprekken op zal leveren, want eenduidig is het niet helemaal. Pluspunt!
Pluspunten vond ik ook de prettige bladspiegel/lettertype, schrijfstijl én dat het verhaal ieder willekeurig moment weer op te pakken is zonder te moeten bedenken waar je ook alweer was. Goede nominatie voor de Libris Literatuurprijs.

Meer recensies van Irene