Hedendaagse thema's

Irene 18 oktober 2023
Belangrijk en vlotlezend vertaald verhaal over de Afro-Amerikaanse Quan. Hij bevindt zich in een jeugddetentiecentrum, maar zie daar als zwarte jongen eens uit te komen...

Bij de start van het verhaal is niet direct duidelijk waarom Quan daar zit. Door middel van flashbacks en brieven en Justyce wordt de lezer meegenomen in zijn verleden. Een verleden waarin zijn jeugd totaal niet onbezorgd was en hij probeerde te overleven. Niet opgroeien in ideale omstandigheden zorgde ervoor dat Quan niet zijn toekomst in kon vullen zoals hij graag had gewild. Mede doordat hij als Afro-Amerikaanse jongen hier de kansen überhaupt niet voor krijgt, ook al zette hij zijn beste beentje altijd voor.

Goed verhaal dat meer gelezen mag worden met (helaas) hedendaagse thema's. Een toevoeging is zeker het nawoord van Nic Stone, ik zou het niet overslaan, want dit is de reden waarom verhalen van ieder mens gedeeld moeten worden.
Tijd om Wat zou Martin doen? ook niet te lang te laten liggen.

Meer recensies van Irene