Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Vertrouwd decor, nieuw verhaal

Iris Spanbroek 15 april 2015

Celaena Sardothien is achttien jaar oud als haar beruchtheid zijn tol eist. Je kunt immers niet de bekendste sluipmoordenaar van het land zijn en daar mee wegkomen. Maar na een jaar zwoegen in de mijnen biedt de koning, de machtigste man ter wereld, een uitweg: ze kan meedoen aan een toernooi, drieëntwintig andere gegadigden verslaan en zijn kampioen worden. Ondanks dat Celaena niet bijster veel zin heeft om het knechtje te worden van de man die duizenden mensen heeft vermoord, ziet ze weinig andere opties. Maar gedurende de maanden van training en beproevingen duiken steeds meer vragen, raadsels en queesten op. Er is liefde in het spel, er waait magie door het kasteel, niemand lijkt echt te zeggen wat hij bedoelt, en als klap op de vuurpijl worden de andere deelnemers een voor een op afschuwelijke wijze vermoord. En dat alles terwijl Celaena eigenlijk alleen maar vrij wil zijn.  

De vergelijkingen die je voor jezelf maakt met De Hongerspelen als je de grove lijn van De Glazen Troon (Throne of Glass, 2012) leest, daar ontkom je niet aan. Het concept van een gewelddadige, met politieke spelletjes geladen afvalrace (ofwel toernooi ofwel spelen) waarin een achttienjarige against all odds hoge ogen gooit, vormt weliswaar de grootste, maar ook de enige overeenkomst. En toegegeven: in De Glazen Troon werkt het heel erg goed. Als doorlopende lijn in het verhaal is het makkelijk te volgen. En het ultieme, uiteindelijke doel van onze hoofdpersoon is ook meteen gesteld: levend en wel wegkomen uit de hel die dit toernooi haar biedt. Schrijfster Sarah J. Maas (1986) debuteerde een aantal jaar geleden met dit verhaal op FictionPress en het is goed te begrijpen waarom het op de bestsellerlijsten terecht kwam.  

Sommige aspecten zijn ronduit cliché: zowel de prins als de gardekapitein zijn knappe jongemannen, met trauma’s waar je u tegen zegt maar die toch dapper en rechtvaardig zijn. En natuurlijk wordt Celaena op hen beiden verliefd. Een middeleeuws land met jonkvrouwen en ridders en kastelen dat overwoekerd wordt door oorlog, en deze oorlog neemt een verrassende wending. De meisjes maken zich net iets teveel druk om jurken en aandacht. Zeker dit laatste past eigenlijk niet, en daarbij, we kennen het. Maar opmerkelijk genoeg maakt dat helemaal niet uit. Sterker nog, de lay-out mag dan wel eenvoudig en bekend zijn, het is wel een van de meest secure en solide lay-outs die je maar tegenkomen kunt. Geen enkel foutje te bekennen in de basis. Dat maakt dat er heel goed extra elementen toe kunnen worden gevoegd zonder dat er verwarring ontstaat. In alles is te merken dat elk aspect van deze wereld en van het verhaal dat we volgen, tot in de puntjes is uitgewerkt. Er is geen sprake van toevalligheden. Alles klopt. Je kunt vertrouwen op de expertise van de auteur en zoals elke lezer zal beamen: dat is een heerlijk gevoel. Zeker voor zo’n jonge, nog niet vastgepinde schrijfster is dit zeker een applausje waard.  

Ondanks dat het even duurt voor de meer interessantere verhaallijnen worden toegevoegd – tot over de helft van het boek, de expositie neemt geruime tijd in beslag – kabbelt het verhaal op aangenaam tempo voort. Soms iets te aangenaam, soms iets te zoetjes, maar dat is iets wat je Maas ruimschoots vergeeft. En wellicht zijn de clichés hier en daar ook wel leuk. Die kleine ongeloofwaardigheden voegen zeker een gevoel van humor toe, iets wat hoofdpersoon Celaena ook niet ontbreekt. Wat wil je ook van een koele sluipmoordenares? Ze is een vrolijk meisje (maar beslist géén meisje-meisje en beslist wél een sterk vrouwelijk rolmodel) dat zich om de pagina opgewekt afvraagt of ze zal ontsnappen en of ze de man die ze aantrekkelijk vindt zal neersteken. Later begint ze echter steeds meer te twijfelen, zowel aan haar beroep als sluipmoordenaar als aan de geheimen uit haar jeugd. Iets wat ze eigenlijk niet aan zichzelf wil toegeven. Biedt De Glazen Troon dan toch meer verrassingen dan je op eerste oog zou zeggen? Ja. Er ligt zeker een aantal verrassende plotwendingen op de loer. Welke precies? Ga het lezen, en laat je honger aanwakkeren, want de eerste avonturen van Celaena smaken zeker naar meer.  

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Iris Spanbroek

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur