Fijne mix van verhalen om kennis te maken met verschillende genres

Iris Windmeijer 13 september 2024
Ieder jaar kun je tijdens de Boekenweek van Jongeren het 3PAK gratis ophalen bij veel bibliotheken en boekhandels in Nederland. Dit jaar bevat het 3PAK verhalen van Astrid Boonstoppel, Michel van Egmond en Sholeh Rezazadeh. Het is weer een fijne mix van verhalen om young adults kennis te laten maken met verschillende genres!

Dingen die ik haat – Astrid Boonstoppel
In Dingen die ik haat is Philip op tv geweest om iets over zijn vermoorde buurmeisje Sam te zeggen. Hij vindt de belangstelling leuk, en melkt de aandacht uit. Het voelt een beetje fout om hierover te lezen: op de achtergrond krijg je details over de horror wat er gebeurd is met Sam, maar Philip gebruikt het voor z’n eigen gewin. Dan blijkt dat Philip eigenlijk vrij eenzaam is, en daarom blij wordt van de aandacht. In slechts een aantal pagina’s weet Boonstoppel met Dingen die ik haat een gelaagd verhaal neer te zetten waarbij ik benieuwd was welke kant het op ging. Het tempo zit er goed in en ik word hiervan nieuwsgierig naar ander werk van Boonstoppel!

Bus 41 – Michel van Egmond
Met Bus 41 schrijft van Egmond een non-fictieverhaal over de subcultuur van voetbalsupporters. Het begint met verhalen over nogal enthousiaste supporters die ook veel verzamelen van hun favoriete club, of zelfs met de fiets naar alle wedstrijden gaan. De verhalen brengen een glimlach op m’n gezicht.

Daarna vertelt van Egmond het verhaal van die ene keer dat hij mee op reis ging naar een voetbalwedstrijd met voetbalhooligans. Het geeft een interessant inkijkje van een spectator, maar ik zou het misschien nóg leuker hebben gevonden als er meer interactie was geweest met de supporters. Begrijpelijkerwijs vertelt van Egmond niet aan de groep dat hij journalist is, maar dit had ik erg leuk gevonden in het verhaal. Ook dit verhaal leest snel weg en laat weer een heel ander genre zien.

Een berg zwijgen – Sholeh Rezazadeh
In Een berg zwijgen lijdt de grootmoeder aan dementie. Haar kleindochter wil haar oma helpen en blijft er een paar nachten logeren. Het verhaal laat de impact van dementie zien op naasten, en de verwarring van de grootmoeder op verschillende momenten. Een interessant en impactvol verhaal, maar persoonlijk was dit het verhaal wat mij het minste aansprak.

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/3pak-2024-astrid-boonstoppel-michel-van-egmond-en-sholeh-rezazadeh/
Het 3PAK heb ik ontvangen van het CPNB in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer