Meeslepende mix van epische fantasy, Noorse mythologie en meeslepende romantiek

Iris Windmeijer 29 augustus 2024
Hou je van Noorse mythologie, fantasy en romantiek? Dan moet je A Fate Inked in Blood op je TBR zetten. Freya is gevangen in een liefdesloos huwelijk als blijkt dat ze bijzondere krachten heeft – hello chosen one-trope – ze is de shield maiden. Het is haar lot om de volken te verenigen onder één koninkrijk: dus de jarl van haar regio laat haar een eed zweren dat ze hem trouw is – en zorgt ervoor dat zijn zoon Bjorn haar beschermt.

A Fate Inked in Blood bevat allerlei fijne fantasy-elementen. De karakters hebben magische krachten gekregen van de goden. Deze zijn gebaseerd op de Noorse mythologie. “Her fate is inked in her blood.” – ik hou ervan als de titel ín het boek voorkomt en het duidelijk wordt waarom de titel is gekozen. Niet alleen Freya bevat krachten, maar ook Bjorn – en de vijand! Dit zorgt voor een hele interessante world building, waarbij Jensen precies genoeg informatie geeft. Je blijft hierdoor nieuwsgierig, en door de combinatie van de scènes vol actie en world building zit er toch genoeg vaart in het verhaal.

Freya en Bjorn zijn star-crossed lovers: ze is immers voor de buitenwereld bekend als één van de vrouwen van de jarl – Bjorn’s vader. Dat betekent dat A Fate Inked in Blood een hoop slow burn bevat. De chemie tussen de karakters bouwt goed op: ondanks dat ze elkaar interessant vinden van het eerste moment (swoon), vechten ze tegen de gevoelens. Maar als ze toegeven, dan moeten ze hun romance verborgen houden: “You are mine, Born-in-Fire. And I am yours, even if only the two of us know it.”

Maar niet alleen is hun romance gedoemd: het is ook moeilijk om te blijven leven als iedereen je liever dood ziet, óf als hun eigen bezig. Freya en Bjorn vechten zij aan zij, rug aan rug, maar zijn ook aan elkaar gewaagd. Toch weet Jensen met een goede twist ook hier genoeg spanning aan te geven!

Danielle L. Jensen’s A Fate Inked in Blood is een meeslepende mix van epische fantasy en meeslepende romantiek, geïnspireerd door Noorse mythologie. Ik ben super benieuwd naar het tweede deel want het boek eindigt met een flinke cliffhanger – ik wil meer!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/a-fate-inked-in-blood-saga-of-the-unfated-1-danielle-l-jensen/

Meer recensies van Iris Windmeijer