Business & pleasure is een goede combi

Iris Windmeijer 07 oktober 2024
Chandler werkt als journalist en ghostwriter. Na een vrij ongemakkelijke one-night-stand sneakt Chandler de hotelkamer uit, want ze ziet de man in kwestie vast nooit meer. Maar op de zakenlunch de dag erna, blijkt dat juist díe man een acteur is, en zij wordt ingehuurd om zijn biografie te schrijven. De komende maanden zal ze hem volgen, om zijn verhaal te leren kennen. Het recept voor een ongemakkelijke roadtrip!

Chandler werkt als ghostwriter, maar het laatste project was niet bevredigend. Ze twijfelt aan haar baan, haar leven, etcetera. Hierin wordt haar karakter neergezet als een echte millenial en denk ik dat veel leeftijdsgenoten zich kunnen vinden in haar twijfels en gevoel over haar carrière.

Haar nieuwste klus is het volgen van de acteur Finnegan Walsh. Hij was populair in de tienerserie The Nocturnals over Weerwolven – denk aan een soort Teen Wolf of The Vampire Diaries – en doet sindsdien wat kleine klussen maar is geen A-lister. Toch wil hij graag een biografie en gaandeweg het verhaal wordt duidelijk waarom het voor hem zo belangrijk is om zijn verhaal te doen. Om spoilers te voorkomen – de issue wordt je als lezer langzaam duidelijk, en ik vind het juist heel nobel hoe hij het onder de aandacht wil brengen.

Daarnaast gaat het ook over de (keerzijde van) beroemd zijn. Finn reist nu vooral rond van de ene naar de andere (Comic) Con. Door de fans van de serie wordt hij op handen gedragen, maar beroemd zijn zorgt ook voor een hoop aandacht. Maar het creëren van films is alle bullshit wel waard. Finn en Chandler vinden elkaar in het creëren: of het nou films of teksten zijn:
‘Isn’t that what we all want – to be able to talk, to create, and have other people listen?’

Verder zit het boek nog vol toffe scènes voor nerds. Als je houdt van Tolkien, of Comic Cons, of vroeger fan was van Teen Wolf, dan is de wereld van Business or Pleasure helemaal wat voor jou!

Maar het boek heet niet voor niets Business or Pleasure… Na de mislukte one-night-stand gaat Chandler tips voor in bed geven aan Finn: hij krijgt praktijklessen. Dit zorgt voor heel veel smut in het boek – wees gewaarschuwd. De opbouw heeft wel een soort slow burn – het spanning tussen de karakters wordt goed opgebouwd. Maar je weet dat zo’n soort pact niet goed kan gaan: hier komen natuurlijk gevoelens bij kijken! Het boek heeft een verfrissend open blik op wat er in de slaapkamer gebeurd. Maar het gaat ook heel erg over verliefd worden, een relatie opbouwen en dan durven te gaan voor elkaar.

Business or Pleasure is een heerlijk boek over verliefd worden, over elkaar leren kennen en leren luisteren naar je partner. Het boek zit vol fandom, zaken waar millenials zich in zullen herkennen en ook veel smut. Heerlijk boek om weg te lezen en ben benieuwd naar meer werk van Rachel Lynn Solomon!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/business-or-pleasure-rachel-lynn-solomon/

Meer recensies van Iris Windmeijer