Spooky romance met Addams Family-vibes

Iris Windmeijer 12 oktober 2024
De dood van de romantiek is een geestige en romantische feelgoodroman over Florence, een ghostwriter voor feelgoodromans. Maar na een ellendige breuk gelooft Florence niet meer in liefde. Romantiek is dood! Maar dat is haar redacteur Benji ook, en hij heeft nog wat losse eindjes die hij aan elkaar moet knopen… Het toeval wil dat Florence geesten kan zien – en ze voelt zich geroepen om Benji te helpen…

Poston begint met het aloude verhaal: de city girl gaat terug naar haar oude geboortedorp. Ook speelt het met de grumpy x sunshine trope. Na de dood van haar vader gaat Florence terug naar Mairmont. Haar familie heeft daar een uitvaartcentrum. Het hele boek bevat een soort The Addams Family vibes – de vibe klopt gewoon! Van het uitvaartcentrum tot de liefde tussen de ouders van Florence: Poston weet de sfeer perfect te vangen.
Deze vibe wordt gecombineerd met een klassieke schrijver-en-redacteur-romance. Fans van Emily Henry’s Book lovers worden vast blij van dit boek!

De dood van de romantiek gaat ook over rouw. Na het overlijden van haar vader, doorleeft Florence verschillende stages van rouw. Het gaat over het verdriet, maar ook zeker over de mooie momenten en herinneringen. De uitvaart van haar vader zorgt voor nieuwe verhoudingen in de familie: ook Florence’ moeder, broertje en zusje worstelen met het verlies. Het boek weet rouw en verlies op een prachtige en ontroerende manier te omschrijven.

Omdat Florence geesten kan zien, hoopt ze haar vader te zien als ze weer thuis komt. Maar verrassing: haar redacteur Benji staat voor de deur. Ze zag hem de dag ervoor nog toen ze uitstel vroeg om het manuscript, dus dit is onverwacht. Benji steunt Florence en laat haar zien dat romantiek niet dood is – behalve dat hij een geest is en dus wel dood is. Dit een beetje bizarre deel van het boek is ook wel erg grappig, en zorgt voor interessante twists in het verhaal.

Ik kon niet stoppen met lezen in De dood van de romantiek. De humor, romantiek en prachtige scènes over rouw en familie zorgen voor een hele fijne feelgood die je niet snel weglegt. Een heel geestig en romantisch boek!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/de-dood-van-romantiek-ashley-poston/
Dit boek heb ik ontvangen via bookinfluencers van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer