Filmische romantiek en humor

Iris Windmeijer 01 oktober 2024
Na de pitch van Jade Vening op het World of Romance-event, die zo vol chaos en enthousiasme was, was ik eigenlijk wel héél nieuwsgierig na haar boek De eeuwige jaknikker! Fiona zegt altijd ‘ja’ en laat nooit het achterste van haar tong zien. Dus volgt ze al twee jaar lang tegen haar zin yogalessen van haar huisgenoot, tolereert ze de eikel van een vriend van haar beste vriendin en doet ze altijd de rotklusjes op haar werk.

De eeuwige jaknikker begint met een goede binnenkomer – Fiona laat ook in de meest intieme situaties niet graag het achterste van haar tong zien. En dat zorgt voor een wel hele ongemakkelijke situatie – fysiek én mentaal. Dit zet meteen de toon voor de humor die Vening gebruikt in De eeuwige jaknikker. Er zijn regelmatig scènes waarvan ik zat te lachen op de bank: heerlijk! Fiona is wel de queen van de ongemakkelijke situaties wanneer ze soms zonder na te denken iets wél doet.

Maar iets wel doen of ja zeggen, dat is wel Fiona’s specialiteit. Ze wordt niet voor niets regelmatig ‘jaknikker’ genoemd. Bij ‘de eeuwige jaknikker’ dacht ik eerst aan een soort Yes-Man-type.

Maar het zit bij Fiona wat anders. Misschien is Fiona een jaknikker, of ze denkt gewoon te vaak na over wat ze zegt en vindt het moeilijk om haar eigen grenzen aan te geven. Dit blijkt voort te komen uit haar jeugd en opvoeding, waardoor Vening het verhaal van Fiona wat body geeft. Het moeite hebben om grenzen aan te geven is iets wat meer mensen misschien zullen herkennen, waardoor sommige scènes uit het boek bijna pijnlijk herkenbaar zijn om te lezen. Ik bedoel: zeg jij niet wel eens ja terwijl je denkt: als ik er langer over had nagedacht, had ik nee gezegd?

Fiona wordt hierdoor bijvoorbeeld op haar werk onder druk gezet om problemen op te lossen. En ook in haar liefdesleven kan het zorgen voor wat ongemakkelijke situaties, zoals de openingsscène van het boek…

De romantiek begint goed: het start al met een hele leuke meet-cute op de kermis, waar Fiona in hetzelfde karretje zit als Pim. De eeuwige jaknikker bevat ook vele filmische scènes, vooral de romantische scènes. Wanneer hij ‘met zijn duim over de rand van mijn onderlip’ veegt (ja deze scène heb jij vast ook in een romcom gezien)!

Maar na deze avond verdwijnt Pim, tot ze elkaar toch weer tegen het lijf lopen. Het verhaal van aantrekken en afstoten begint! Maar het voelt nergens geforceerd, het liefdesverhaal past heel goed in de karakterontwikkeling van Fiona. En dan de grote liefdesverklaring, die mij heel veel Notting Hill-vibes geeft. Want ondanks het verleden, voelt het ‘I’m also just a girl, standing in front of a boy, asking him to love her.’. Of andersom dan, in dit geval. De romantiek voelt regelmatig heel filmisch aan!

Gelukkig ontwikkelt het karakter van Fiona zich in het boek. Het is misschien wat snel en veel – in het echte leven zou je hier sowieso therapiesessies voor nodig hebben – maar de reacties van Fiona op Pim en haar vrienden zorgen wel voor een heel fijn verhaal. Over deze vrienden gesproken: ook Roos, Iris en Boaz schijnen hun eigen verhaal te krijgen. En dat vind ik heel leuk, want ik ben erg nieuwsgierig geworden naar meer over deze leuke vriendengroep!

De humor, filmische romantiek en karakterontwikkeling van Fiona maken De eeuwige jaknikker een hele fijne feelgood waarbij ik uitkijk naar meer delen in de serie. Ik heb erg genoten van dit boek!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/de-eeuwige-jaknikker-jade-vening/
Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer