Adembenemend goede hervertelling

Iris Windmeijer 02 oktober 2024
Boeken over mythologie weten me iedere keer weer te trekken. Zo ook met De heks van Kolchis, het verhaal van Medea. Ik was nog helemaal niet zo bekend met haar verhaal, maar ik werd helemaal meegesleept in het boek en kon het niet meer wegleggen!

Medea is de prinses van Kolchis. Ze heeft een uniek talent: hekserij. Haar familie en haar volk mijdt haar, maar gelukkig wil haar tante Circe haar onderwijzen in haar talent. Tot Circe op een dag niet meer komt, en Medea eenzaam achterblijft bij haar gewelddadige en gemene familie. Ze mag haar magie niet meer gebruiken – tot haar vader er achter komt hoe haar magie kan bijdragen aan zijn macht.

De mythe van Medea is meeslepend. Magie en macht blijken dicht bij elkaar te liggen en het is niet de enige keer in Medea’s leven dat ze wordt gebruikt voor haar macht. Wanneer de Argonauten – die je misschien kent van andere mythes – op Kolchis aankomen op het beroemde Gulden Vlies op te eisen, valt Medea als een blok voor prins Jason. Maar ze wordt ook door hem gebruikt, en vervreemd van haar familie en (beginnende) vriendschappen. Dit vond ik vooral jammer in het geval van de startende vriendschap met Atalanta – deze sterke vrouw (over wie Jennifer Saint ook Atalanta schreef), zou een goede bondgenoot voor haar zijn.

Het duurt jaren voordat Medea zijn impact op haar inziet. Dan blijken ook haat en liefde heel dicht bij elkaar te liggen, het boek heeft wat raging feminism over zich. Ondanks haar onorthodoxe keuzes, blijf je meevoelen met Medea en hopen dat ze de liefde vindt die ze verdient. Dit is heel goed geschreven door Hewlett, want vaak werden vrouwen afgeschilderd als óf verliefde minnaressen, of de slechterik. Ondanks Medea’s duidelijk slechte keuzes, blijf ik voor haar karakter rooten en met haar meeleven.

De heks van Kolchis is echt een adembenemend goede hervertelling van de mythe van Medea, en ik ben gefascineerd door dit interessante verhaal! Ik moest wel blijven lezen en blijf nog graag even in mijn mythologie-era want dit genre heeft zoveel goeds te bieden!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/de-heks-van-kolchis-rosie-hewlett/
Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer