Vakantiefeelgood met luchtigheid en diepere lagen

Iris Windmeijer 03 augustus 2024
Met de romantic escapes van Julie Caplin kun je op vakantie vanaf je eigen bank! Met De kleine baai in Kroatië wist ze weer een betoverende, fijne vakantieromance te schrijven over Maddie en Nick aan de Adriatische kust.

Wanneer Maddie een zomer lang kan gaan werken op een luxejacht in de Adriatische Zee, springt ze een gat in de lucht. Het is een geweldige kans, ook al bestaat het werk vooral uit wachten op de chique gasten. Met De kleine baai in Kroatië krijg ik meteen Below Deck-vibes (die serie over het werken op jachten).
Van de verwende gasten tot hoe het werkt als crew: je krijgt een fijn inkijkje in een andere wereld. Maddie werkt in de kombuis, serveert het eten en drinken, maakt schoon – ze is eigenlijk een soort Assepoester op het schip. Dat zou best prima zijn, als een aantal gasten niet héél verwend zouden zijn…

De rijke en chique gasten zijn het gewend om op hun wenken bediend te worden. Caplin weet dit op een hilarische manier neer te zetten, maar is ook erg zorgvuldig dat de karakters méér zijn dan clichès. Zo zorgen de modellen Tara en Cory voor irritatie, maar ook zeker voor goede reflectiemomenten bij Maddie. De gelaagde personages geven het verhaal extra diepte. En één van de personages, Nick, hoort er eigenlijk niet helemaal bij. Je kan hem misschien herkennen als de broer van Nina (uit De kleine patisserie in Parijs). Ik hou van dit grote romantic escapes-universum, waarbij het voelt als thuiskomen!

Maddie en Nick hadden een valse start, maar tijdens de trip merken ze dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan ze dachten. Het vertederende liefdesverhaal is goed opgebouwd en zorgt voor een aantal zwijmelwaardige momenten. De karakters zijn sterk beschreven, vooral Maddie’s innerlijke strijd met haar figuur en de onzekerheden die daarbij komen kijken zijn heel spot on beschreven. Dit zorgt ervoor dat ze een personage wordt die heel echt aanvoelt.

Ook met De kleine baai in Kroatië weet Caplin weer een heerlijk vakantiegevoel neer te zetten door de gedetailleerde omschrijvingen. Van de Kroatische gerechten waar ik meteen honger van kreeg tot de beschrijvingen van de stranden en steden… Ik waande me voor heel even weer in Kroatië. Ik hoop ook dat er ooit een spin-off kookboek komt met alle recepten, want het water loopt me in de mond bij het lezen!

De kleine baai in Kroatië is een luchtig boek, maar weet indruk te maken met de gelaagde karakters en prachtige en heerlijke omschrijvingen. Een perfect boek om mee te nemen op vakantie!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/de-kleine-baai-in-kroatie-julie-caplin/
Dit ebook heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer