Interessant beeld van verschillende financiële kwesties

Iris Windmeijer 29 augustus 2024
In Gokkers en graaiers krijg je een inkijkje in Nederlands’ financiële schandalen – van de VOC tot de Zuidas. Nederland heeft aan de wieg gestaan van het moderne financiële kapitalisme, maar dat betekent niet dat iedereen hier (op de juiste manier) van profiteerde. Gokkers en graaiers bevat interessante anekdotes en verhalen over de financiële wereld van Nederland.

Gokkers en graaiers heeft een chronologische opbouw, waarbij verschillende onderwerpen worden besproken waar je vast eerder van hebt gehoord. Het eerste verhaal gaat over Isaac Lemaire en de VOC. Dit onderwerp werd tijdens mijn geschiedenislessen verheerlijkt: er werd verteld hoe groots de Nederlandse handel en scheepvaart was. Er werd weinig gepraat over de financiën hierachter, waar dit boek wel een hele interessante blik op werpt.

Daarna worden chronologisch een aantal andere onderwerpen en gebeurtenissen aangehaald. Persoonlijk vond ik de laatste hoofdstukken het interessantst, omdat deze bij mij het meest tot de verbeelding spraken. Zoals de internetbubbel van World Online, een verhaal waar ik nog niet veel van wist. Of het verhaal over voormalig minister van Financiën Gerrit Zalm of het ‘Kremlin aan de Zuidas’. In Gokkers en graaiers weet Janssen verleden en heden aan elkaar te koppelen.

De verhalen zijn heel feitelijk beschreven, er is geen extra spannend verhaal van gemaakt. Bij een aantal verhalen vond ik het dus moeilijker om mijn hoofd bij te houden, omdat die onderwerpen me minder lagen. Maar bij andere verhalen was dat niet het geval. De feitelijke beschrijvingen, vaak ondersteund door uitleg van woorden (tip: achterin het boek zit ook een financieel lexicon) en literatuurbronnen, geven het verhaal body en blijft het weg van sensatieverhalen.

Al met al geeft Gokkers en graaiers een interessant beeld van verschillende financiële kwesties die hebben gespeeld in Nederland, waarbij het persoonlijk is welke kwesties men interessant vindt. Of je nou meer hebt met de historische VOC-verhalen of de hedendaagse Zuidas-verhalen, het boek weet feitelijk de financiële historie van Nederland te schetsen.

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/gokkers-en-graaiers-roel-janssen/
Dit ebook heb ik ontvangen via literair agent Dorine Holman en van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer