Cozy feelgood vol herfstvibes

Iris Windmeijer 18 september 2024
Ben jij al klaar voor het seizoen van pumpkin spice latte, Gilmore Girls en vallende bladeren? Dan is Het Pumpkin Spice Café het najaarsboek voor jou!

Het boek begint met een goede binnenkomer: ‘Jeanie Ellis had nog nooit een man vermoord, maar daar zou die avond weleens verandering in kunnen komen.’ Vanaf de eerste pagina was ik hooked. De man in kwestie is Logan: een bebaarde, flanel-dragende man met een kist vol kalebassen. Het is liefde op het eerste gezicht – van beide kanten, zoals je leest in het duale perspectief. Maar deze feelgood weet precies hoe je een fijne romance opbouwt.

Naast de tropes small town romance en grumpy x sunshine heeft Het Pumpkin Spice Cafévooral enorm de vibes van de gemiddelde Hallmark film. Wat is nou fijner dan op een regenachtige óf zonnige middag een cozy romance lezen over Jeanie, die vanuit de stad Boston naar het kleine dorpje Dream Harbor is verhuisd, en een sexy boer tegenkomt? Je voelt aan waar het heengaat: de opbouw van de romantiek is heerlijk meeslepend.

Jeanie is naar Dream Harbor gekomen om het café van haar tante over te nemen. Ze heeft jarenlang als office manager in Boston gewerkt, maar is toe aan een nieuw begin. En bij een frisse start, hoort ook een frisse, nieuwe Jeanie denkt ze. Maar Jeanie leert in dit boek dat ze juist goed is zoals ze is: rommelig, kletsgraag, maar ze staat ook haar mannetje! Daar geeft dit boek een belangrijke boodschap mee.

Het runnen van een café is vooral héél veel koffie. De bewoners van Dream Harbor kunnen niet zonder hun cafeïne, dus er zijn veel terugkerende karakters in Het Pumpkin Spice Café. Ze hebben al hun eigen achtergrondverhalen en er worden al hints gegeven naar romantische koppels voor de volgende boeken in de serie. Mijn favoriet is de leesclub: ‘Zij hebben de touwtjes van de stad in handen.’ Hilarisch hoe een leesclub zo bepalend kan zijn voor de stad en ik was meteen weg van deze plotline!

Naast de romantiek en het dorpsleven is er nog een klein mysterie: het lijkt alsof iemand Jeanie probeert te saboteren. Ze hoort ’s nachts geluiden en er gebeuren rare dingen in het café. Is het een spook? Of toch iets anders? Deze verhaallijn zorgt voor nog wat extra spanning.

Het Pumpkin Spice Café is een heerlijke boek om weg te lezen over een grumpy x sunshine, small town romance met herfstvibes (ik bedoel: een herfstfestival! pompoenen!), een beetje mysterie en een hoop leuke karakters. Ik kijk al uit naar het volgende cozy feelgood verhaal in de Dream Harbor-serie.

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/het-pumpkin-spice-cafe-laurie-gilmore/
Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer