Luchtig maar heftig

Iris Windmeijer 20 oktober 2024
Hoe voelt het? is Sophie Kinsella’s meest non-fictionele fictie-verhaal. Na alle (heerlijke) feelgood, van Shopaholic tot De burn-out, is dit een ander soort verhaal. Dit verhaal gaat over haarzelf: Kinsella kreeg een hersentumor en schreef deze novelle op basis van haar ervaringen.

Hoe voelt het? is Kinsella’s meest persoonlijke verhaal tot nu toe, maar het verhaal is wel fictie en geschreven vanuit het perspectief van Eve Monroe. Toch zul je zaken herkennen: van de inspiratie én rode loper van Shopaholic tot haar persoonlijke leven. Het boek bevat korte hoofdstukken, met tijdssprongen waarin de hoofdpersoon niet meer precies weet wanneer we in de tijdlijn van haar ziekte zitten. Het is indrukwekkend maar ook doodeng wat er gebeurt als je een hersentumor hebt, en hoe het herstel daarvan kan verlopen.

Het verhaal is rouw en persoonlijk, maar desondanks weet Kinsella het op een luchtige manier neer te zetten. Dat vind ik super knap, want ook in haar andere romans bespreekt ze grotere problemen (zoals een koopverslaving of burn-out) op een luchtige manier. Toch voelt het nu anders: omdat je wéét dat dit haar ervaringen waren, zat ik soms wel met een brok in m’n keel te lezen.

Met deze novelle weet Kinsella weer op haar bekende luchtige schrijfwijze een heftig onderwerp aan te snijden – maar extra knap als je weet dat dit boek haar eigen ervaringen zijn. Wetende dat ze dit herstel zelf heeft meegemaakt en nu alsnog weer zo’n sterke novelle weet te schrijven, is heel indrukwekkend.

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/hoe-voelt-het-sophie-kinsella/
Dit boek heb ik ontvangen via bookinfluencers van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer