Echte karakters met tegenslagen en liefde

Iris Windmeijer 17 augustus 2024
De Britse Penny weet dat er veel moet veranderen als zij een toekomst wil met Elliott uit New York. Maar hoe? De antwoorden liggen grotendeels bij Alexandra, zijn moeder. Zij vertrok in 1950 vanuit Engeland naar Nederland voor de liefde, maar geheimen uit het verleden werken door in het heden…
Pas op, deze recensie kan spoilers bevatten over het eerste deel Thuis in het onbekende.

Net als in het eerste deel heeft Op weg naar de waarheid twee verhaallijnen: één in 1950 en de ander in 2002. De verhaallijnen van de Britse vrouwen Penny en Alexandra hebben verschillende parallellen die in het eerste deel al duidelijk werden. Maar nu wordt het duidelijk hoe de relatie van Alexandra met Elliot’s vader invloed heeft gehad op zijn huidige onvoorspelbare gedrag.

Elliot en zijn vader Vincent hebben last van een trauma, waardoor ze moeite hebben met zich openstellen. Van Elliot is al bekend wat het trauma is: 9/11, waarin een van zijn beste vrienden ook omkwam. Dit zorgt voor extra wrijving omdat Penny bezig is met een kunstproject over de aanslag. Van Vincent blijft het lang een mysterie hoe hij zijn trauma heeft opgelopen. Als lezer kun je alleen maar blijven lezen om er achter te komen. Dit komt wel goed: door de afwisselende hoofdstukken en prettige taalgebruik is het tempo in Op weg naar de waarheid erg hoog! Ik werd in het boek gezogen en kon het niet meer wegleggen – ik las het binnen een dag uit!

Wat ik zo mooi vind aan Op weg naar de waarheid is dat de verliefde stellen in de roman niet het perfecte verhaal hebben. Ze hebben te maken met tegenslagen om hun liefde te overwinnen, maar hebben elkaar toch lief – allen op een andere manier. Dit maakt het boek geen standaard feelgood met een lief verhaal, maar laat het zo veel meer zien over de karakters.

Met Op weg naar de waarheid heeft Thuyns een prachtig tweede deel geschreven in de Thuishaven-serie. Alleen ik blijf achter met allerlei vragen over de verschillende karakters. Ze hebben me zo gegrepen, dat ik graag wil weten hoe het verder gaat. Hoe is de reis van Beth verlopen? Hoe gaat het nu met James? En Thomas, Vincent en Alexandra? Voor mij had een epiloog dit boek helemaal af gemaakt, maar nu hoop ik gewoon stiekem op een spin-off.

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/op-weg-naar-de-waarheid-vannessa-thuyns/
Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer