Zeemeerminnen in Rotterdam

Iris Windmeijer 06 september 2024
Zeemeerminnen in Rotterdam: met Parel en Tij heeft Anniek Rodenburg een YA-roman geschreven vol fantasy-elementen voor fans van H20 en verhalen over Sirenen én de middelbare school. Een interessante combinatie!

Riv lijkt een standaard vijftienjarige: ze gaat naar het Kastanjelyceum, waar ze met vriendinnen kletst over de knappe jongens en reality tv. Maar Riv komt helemaal niet uit Rotterdam – ze komt van Koraqua en is een zeemeermin. Zodra ze water aanraakt, komen haar schubben weer tevoorschijn – en haar kieuwen bedekt ze met foundation. Maar in het verhaal blijkt dat Riv niet de enige is die uit de zee komt en in Rotterdam is neergestreken – er komen andere zeewezens zoals Sirenen voor in Parel en Tij. Hiervan krijg ik heel veel H20-vibes!

Twee jaar geleden is Riv aangespoeld in de Rotterdamse haven, waar ze Thijs Pinksterbloem ontmoette. Ze is bij hem en zijn vader komen wonen en ze zijn haar dekmantel: Riv doet zich voor als een nichtje van Thijs. Het verhaal komt wat langzaam op gang – de eerste hoofdstukken gaan voornamelijk over school en het leven daar: van het sturen van snaps, de schoolfoto en het vervalsen van absentiebriefjes. De worldbuilding start met de schoolwereld, en de wereld waar Riv vandaan komt en haar gebruiken wordt gaandeweg verder opgebouwd, waarmee het verhaal steeds interessanter wordt.

Op school leren we verschillende vrienden en klasgenoten van Riv en Thijs kennen. Wie is te vertrouwen en wie niet? Een aantal karakters, Siënna, Mark, en Peter Penning geven interesssante vibes af. Persoonlijk vond ik het vrij doorzichtig wie er wel en niet goede intenties heeft, maar dat was niet storend. Het verhaal is namelijk goed opgebouwd qua spanning en de dosering van informatie, waardoor ik erg nieuwsgierig was en wel wilde blijven lezen.

Sirenen en school, de Rivier en Rotterdam: met Parel en Tij heeft Rodenburg een interessante cross-over tussen fantasy en gewone YA-onderwerpen geschreven. Goed opgebouwd qua spanning en worldbuilding: dit boek verdient echt meer aandacht!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/parel-en-tij-riv-1-anniek-rodenburg/
Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer