Enemies-to-lovers met een plot wat doet denken aan andere YA-toppers

Iris Windmeijer 20 juli 2024
De Elites kregen deze speciale krachten nadat ze de pest hadden overleefd. Maar niet iedereen werd sterker, sneller of slimmer na die periode. Sommige mensen bleven onbenullig, een Nul. Paedyn Gray is zo’n Nul, die ongemerkt tussen de Elites probeert te leven. Maar wanneer ze mee moet doen aan de Proeven, wordt haar leven én haar hart op de proef gesteld…

De setting en de romance van Powerless doen me denken aan een combinatie tussen de Hunger Games, The Prison Healer en Heks & Jager. Een hoop elementen lijken zo op andere young adult boeken dat het soms onorigineel aanvoelt, maar de combinatie zorgen voor toch een nieuw verhaal. Bovendien weet Roberts de spanning in het verhaal toch goed op te bouwen dat, ondanks dat ik sommige twists mijlenver zag aankomen, ik toch enorm in het boek zat en wilde blijven lezen!

Paedyn moet meedoen aan de Proeven: een soort Hunger Games waarbij de deelnemers van elkaar moeten winnen. Maar dit is niet zonder gevaar: de deelnemers proberen elkaar regelmatig te vermoorden. Deze scènes van de Proeven zijn spannend en hebben een goede opbouw. De Proeven worden afgewisseld met scènes in het kasteel: balzalen, jurken en wandelingen in de tuin. Ook hier voelt het niet erg origineel, maar toch leest Powerless heerlijk en snel weg door het hoge tempo.

Powerless is wel héél sterk in de opbouw van de karakters. Door het duale perspectief leer je Paedyn en de prins Kai goed kennen. Hun achtergrond is heel verschillend: Paedyn is een wees en leefde de laatste jaren op straat, in de sloppenwijken. Ze moet stelen om niet te verhongeren.
Kai groeit op in het paleis, waar hij en zijn broer Kit opgeleid worden om hun vader op te volgen. Kit wordt de nieuwe koning, en Kai wordt de Handhaver. Ondanks dat hij opgroeit in het paleis, is zijn jeugd niet onbezorgd. Het is altijd duidelijk geweest wat zijn rol zou zijn in de toekomst, en hij is getraind, gekneed en gemarteld om de man te worden die hij vandaag is.

De karakters zijn het niet gewend om iemand te vertrouwen, en door hun opvoeding zijn ze gesterkt: ‘Je wordt niet sterk geboren, zo wordt je gemaakt’. Hierdoor zijn ze beide zéér geschikt om mee te dingen aan de Proeven, maar ook gewaagd aan elkaar! De enemies-to-lovers is real!

Paedyn en Kai zijn echt een slow burn romance. De karakters leren elkaar kennen en tussen het dreigen en kibbelen door, leren ze elkaar beter kennen. De maskers gaan af, hun muurtjes worden neergehaald en langzaam komen ze dichter bij elkaar. Door het duale perspectief lees je ook over wat dit met hen doet: hoe bang ze zijn om zich open te stellen. Hierdoor voelt de romance heel echt aan. Want Kai denkt dat hij het niet waard is (want, de monster krijgt nooit het meisje), en Paedyn speelt een rol: niemand mag weten dat ze een Nul is. Ze kunnen elkaar nooit 100% vertrouwen… Zeker niet als blijkt dat Paedyn nog een dubbele agenda heeft.

Veel elementen uit het plot van Powerless voelen niet origineel, maar de slow burn enemies-to-lovers máken dit boek! “Als ze me dan toch moet haten, wil ik dat ze me haat omdat ze hopeloos naar me verlangt.” De Elite en de Nul, het monster en het meisje, uit het paleis en uit de sloppenwijken – de romantiek is gedoemd om te mislukken en toch wil je blijven lezen. Met de twists aan het einde weet Powerless sterk te eindigen en kijk ik uit naar Reckless!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/powerless-the-powerless-trilogy-1-lauren-roberts/

Meer recensies van Iris Windmeijer