Heerlijke feelgood vol levenslessen, fijne romance én een ode aan de bibliotheek

Iris Windmeijer 13 september 2024
Als tiener maakte Ollie haar ‘Droomlijst’ met alle dingen waarvan ze droomde: haar eigen huis, uit eten bij een fancy restaurant en een feest geven. Nu is ze 29, single en woont ze nog steeds bij haar overbezorgde en manipulatieve moeder. Dan neemt Ollie toch de stap om zich van haar moeder te distantiëren, maar wie is ze eigenlijk zelf?

Precies zoals je bent draait om familierelaties. Ollie heeft een moeizame relatie met haar moeder, die haar het liefst niet het huis uit ziet gaan. Ze manipuleert en Ollie geeft maar weer toe – het lijkt bijna emotionele mishandeling. Tot het genoeg is, en Ollie besluit om uit huis te gaan. Ze verzint een plan samen met haar tante en vriendinnen, waarbij ze probeert wat afstand van haar moeder te nemen. Dit is hard nodig, want zo kan Ollie zichzelf vinden. Want wat wil ze eigenlijk zelf?
Met haar Droomlijst gaat ze aan de slag: ze moet leren grenzen stellen en zichzelf vinden. Door het boek heen maakt Ollie een behoorlijke karakterontwikkeling hierin mee, waarmee je goed kan meeleven. Door het ik-perspectief zit je helemaal in de rol van Ollie en haar groei.

Maar Ollie is niet de enige met een bijzondere familierelatie. Ook haar vriendin Steph, buren Leanne en Joan en de love interest Sam worstelen met de relaties met hun ouders. Het gaat vaak over goedkeuring van je ouders en hoe de karakters hiernaar verlangen. Hiermee weet Precies zoals je bent een interessant onderwerp aan te kaarten.

Het boek speelt zich af in het kleine dorpje Bingley Bottom. Niet alleen maakt dit Precies zoals je bent een fijne small town romance, maar dit zorgt ook voor een bepaalde sfeer. Je leert maar een aantal andere karakters uit het dorp kennen. Ook deze karakters zijn volledig uitgewerkt, waardoor je ook met hen gaan meevoelen. Ik kreeg helemaal een warm gevoel van al deze karakters. En van de ‘bibliotheekmevrouw’ Irene! Ook deze andere bijfiguren krijgen een zeer volledig en ‘af’ verhaal.

Ook in Bingley Bottom woont Sam, een houthakker. Hij is lief, aardig, en wil vrienden worden met Ollie. Maar het is al snel duidelijk dat méér dan vrienden ook een optie is. Er is goede chemie en de misverstanden zijn geloofwaardig, waardoor de opbouw van hun liefdesverhaal ook heel realistisch overkomt.

Veel van de scènes spelen zich af op een belangrijke locatie in het dorp: de bibliotheek. Ollie werkt met haar stichting ReadUp aan het verbeteren van lees- en taalvaardigheid. Dit is gebaseerd op een echte stichting: Read Easy UK. De bibliotheek is een belangrijke plek voor veel karakters en ze komen er regelmatig samen. De sfeer van er altijd welkom zijn – ondanks de bibliotheekmevrouw – is heel belangrijk en wordt regelmatig benadrukt. Echt een boek voor liefhebbers van de bibliotheek – of als je er werkt (zoals ik!).

Al met al is Precies zoals je bent een heerlijke feelgood vol levenslessen, prachtige karakters, een fijne romance én de bibliotheek! Door het vlotte tempo en fijne schrijfstijl kon ik het boek maar moeilijk wegleggen.

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/precies-zoals-je-bent-beth-moran/
Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer