Magische elementen en Mulan-vibes

Iris Windmeijer 13 augustus 2024
Maia Tamarin’s grote droom is om de beste kleermaker van het land te worden, maar dit is geen optie. Wanneer ze vermomd als haar vader naar het keizerlijke paleis vertrekt, leert ze meer over magie. Maar wanneer ze op een queeste gestuurd wordt, is deze gedoemd te mislukken. Tenzij… Mulan meets Project Runway in Spin the Dawn!

Het plot van Spin the Dawn gaf me zoveel Mulan-vibes dat ik alleen maar ‘I’ll make a man out of you’ bleef neuriën tijdens het lezen van dit boek. Maia Tamarin’s grote droom is om de beste kleermaker van het land te worden, maar als vrouw is dit geen optie. Wanneer haar zieke vader wordt opgeroepen naar het hof, grijpt Maia haar kans. Vermomd als man reist ze naar het Zomerpaleis in de plaats van haar vader om te strijden om de gunst van de keizer en de felbegeerde positie van keizerlijke kleermaker.
Het karakter van Maia is heel prettig: ze denkt goed na over haar keuzes en haar opties in de wereld. Als vrouw is haar enige optie om goed te trouwen, maar ze creëert haar eigen opties. Ook haar familiedynamiek geven het verhaal een extra laag: hoe ze met haar vader en broers omgaat en wat er met hen gebeurt heeft veel impact op Maia.

Er zijn meerdere kleermakers die strijden voor de positie van keizerlijke kleermaker. Het eerste deel van gaat vooral over deze strijd. Maia heeft de stofschaar van haar familie meegekregen, maar dan blijkt deze schaar magische krachten te bevatten. Maar niet alle kleermakers zijn even eerlijk, en de aanstaande vrouw van de keizer is niet snel tevreden met haar nieuwe kleding. Dan wordt Maia op een queeste gestuurd. Ze moet ​​drie magische jurken naaien voor de toekomstige bruid van de keizer. Eén van het gelach van de zon, één van de tranen van de maan en één van het bloed van de sterren. Dit deel van het boek bevat meer fantasy elementen, en zorgt voor een spannend opgebouwde zoektocht.

Tijdens deze zoektocht wordt ze vergezeld door Edan, de keizerlijke tovenaar. Hij prikt door haar vermomming heen, en dit is de start van fijne chemie tijdens hun reis. Met een beetje gekibbel, wat enemies-to-lovers-vibes, maar een keer niet zo’n brooding en chagrijnige love interest in een fantasy wereld. Dat is verfrissend!

Spin the Dawn voelt als een sprookje, eentje met fijne karakters en een zeer sterke world-building. De magische elementen in combinatie met de Oosterse setting maken dit boek een uniek verhaal met een sterke vrouwelijke hoofdpersoon. Loved it!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/spin-the-dawn-the-blood-of-stars-1-elizabeth-lim/

Meer recensies van Iris Windmeijer