Ijzersterke en meeslepende hervertelling

Iris Windmeijer 08 september 2024
The End Crowns All is een hervertelling van de Griekse mythe van de oorlog van Troje. Het verhaal van het paard van Troje is vrij bekend, maar het verhaal over de oorlog zelf minder. In Fitzgerald’s hervertelling lees ik meer over de mythe, maar ze geeft het verhaal een andere twist. In plaats van het liefdesverhaal tussen Helen en Paris, staat de romance tussen Helen en Cassandra centraal!

Maar niet alleen hun liefdesverhaal: het gaat ook over de rol van vrouwen in die periode. In de oorlog staan de mannen centraal: zij vechten en maken de beslissingen over de oorlog. Wanneer de vrouwen zich verenigen, wordt duidelijk op welke manier de vrouwen de loop van de geschiedenis en van de oorlog kunnen beïnvloeden. In de originele mythe is Helen vrij passief, maar in deze hervertelling krijgt ze een eigen stem en is ze zoveel meer dan de vrouw waar oorlog om wordt gevoerd.
Naast de rol van de vrouw, wordt ook duidelijk hoe wreed mannen én goden kunnen zijn. Fitzgerald weet dit op een manier te schrijven waar ik kippenvel van kreeg.

Cassandra is een prinses van Troje. Ze is op het begin niet zo’n likeable karakter: ze is vrij vol van zichzelf en een beetje oppervlakkig. Om niet te trouwen, heeft ze loyaliteit gezworen aan de god Apollo en is ze priesteres geworden van zijn tempel.
Cassandra sluit een deal met Apollo, waardoor ze de kracht krijgt om de toekomst te zien. Ze ziet dat Helen de reden is dat haar stad in oorlog zal verkeren, en Cassandra is bereid alles te doen om de oorlog te stoppen en haar stad te redden.

Wanneer Helen voet zet in de haven van Troje, vliegt Cassandra haar aan. Als zij de reden is voor de oorlog, dan is Cassandra vastbesloten om Helen terug te sturen naar Griekenland. Ze starten dus als een soort enemies-to-lovers, waarbij al snel duidelijk wordt dat de twee vrouwen aan elkaar gewaagd zijn. Door het duale perspectief zien we ook dat, wanneer Cassandra en Helen gaan samenwerken, ze naar elkaar toe groeien. Maar dat is nog voor de vloek…

Het liefdesverhaal is heel sterk opgebouwd: hoe ze elkaar liever kwijt dan rijk zijn, elkaar als uitdaging zien, tot een vriendschap tot de wens naar meer dan vriendschap. De dosering van de romantiek in het verhaal is precies goed, waardoor het heel geloofwaardig is opgebouwd. Cassandra en Helen worstelen met hun gevoelens.
Vooral Cassandra: de gevoelens van lust in een relatie zijn haar vreemd, want ze is aseksueel. Dit wordt vooral duidelijk in een gesprek met haar broer, waarin ze het hebben over verschillende soorten liefde en dat al deze vormen van liefde kunnen bestaan. Dit was echt een prachtige, ontroerende scène.
Cassandra en Helen groeien naar elkaar toe, maar de oorlog komt steeds dichterbij. Door samen te werken met elkaar én de andere vrouwen in het Paleis, kunnen ze misschien het noodlot voorkomen. Zonder spoilers wil ik zeggen: Fitzgerald weet de ontknoping tot het einde spannend en verrassend te houden!

Dikke 4 sterren voor deze intrigerende hervertelling! The End Crowns All is zo’n sterk en indrukwekkend boek dat ik ‘m graag in één keer had willen lezen. Maar door de readalong kreeg ik iedere dag verdiepende vragen en heb ik nog beter van dit boek kunnen genieten en maakte het nóg veel meer indruk. The End Crowns All is meeslepend en schijnt een andere blik op de eeuwenoude mythe, terwijl het tegelijk een ijzersterk liefdesverhaal bevat!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/the-end-crowns-all-bea-fitzgerald/
AD-PR PRODUCT Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij via Tandem om mee te doen aan de Readalong. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer